vendelawendt

Kategori: Resor

BESÖK I LOKAL BY

Efter vår dag på Manta Ray där det blåste så mycket gick det bara utför. Dagen efter började det blåsa igen, och öven ösa ner. Det regnade, regnade och regnade! Vi skulle tagit förjan vid 11 till vår tredje ö, men pga vädret hade färjan gått sönder så de var tvungna att skicka ut små båtar för att hämta de som var på färjan, och även skicka en ny färja från fastlandet för att hämta oss. Det var några timmar där vi inte visste om vi ens skulle kunna lämna ön samma dag. Men jo, ca fem timmar efter utsatt tid kom en ny färja och vi kunde fortsätta åka norrut mot Safe Landing som var vår tredje och sista ö. Vi kom fram dit när det höll på att mörkna och regnet öste ner. Vi sprang alla omkring med regnjackor och regnponchos och personalen fick sätta upp en presenning för att skydda oss från vinden när vi skulle äta. Stolar flög överallt och hela resorten kändes väldigt kuslig i ovädret. Dagen efter skulle vi åkt på utflykt men det ställdes in pga vädret. Så vi satt och spelade kort hela dagen istället med de andra som också bodde där. Vi köpte dock en annan utflykt istället som var en rundtur i deras lokala by. Det var såå intressant att se hur de bodde, ganska sorgligt eftersom husen i princip var tomma skal. Men det var så fint att se hur lyckliga alla var. Barnen sprang omkring och skrattade, alla vuxna log konstant och de såg verkligen ut att ta så himla bra hand om varandra. Och detta är ju den enda verklighet de haft så de saknar inte det som vi har i de mer utvecklade länderna eftersom de aldrig haft det här på Fiji. Och de var så lyckliga ändå. Man kunde dock se vad cyklonen Winston lämnat efter sig. Det låg träd här och var och en del tak hade gått sönder.

Emmas bild från när vi fick besöka en familjs hem:

FIJI

På Fiji hade vi faktiskt finast väder på min födelsedag. Dagen efter jag fyllt 21 var det dags att fortsätta till vår andra lilla ö. Det var det finaste stället vi var på, men tyvärr var vädret inte särskilt bra. Vi hann sola en dag, men då blåste det så mycket att det var inte ens skönt att ligga på stranden. Fick sand överallt som piskade en i ansiktet när det blåste. Eftersom Fiji hade en cyklon för bara någon vecka sedan som är den största naturkatastrof de haft, så blev jag lite orolig av blåsten faktiskt...

Hann faktiskt fånga några bilder på denna ö när solen var framme. Kan ni även se på träden hur förstörda de är? Som tur är var det bara träden som blåstes sönder på detta ställe vi var på under den stora cyklonen.

På Fiji fick vi även se några underbara solnedgångar:

Kunde även spendera en kväll i hammocken med en bok.

KOKOSNÖT

På min födelsedag hade jag även önskat att få klättra upp i en palm och hämta ner en kokosnöt. Så personalen försökte lära mig, men jag gled bara ner längs stammen som en idiot så de fick göra det istället. Killen klättrade upp till toppen utan problem, tog ner några kokosnötter, öppnade upp dem med en kniv och gav oss vars ett sugrör. Såå himla gott med färskt kokosvatten.

På kvällen hade de ordnat en lägereld på stranden som jag fick tända med en fackla. Sen satt vi alla där ute och sjöng medan en av killarna i personalen spelade gitarr. Så himla mysigt!! En väldigt speciell och unil födelsedag, olik alla jag någonsin firat förut.

BIRTHDAY GIRL

Den 31 Mars vaknade jag upp på den fijianska ön Korovou av att Emma sjöng och gav mig presenter. Såå gulligt. Fick en hel brownie som frukost, en jättegosig koala och ett superfint kort!! Blev så himla glad. Perfekt start på sin födelsedag på andra sidan jorden.

Sedan hade vi även aktivitet den dagen, vilket var snorkeling. Så vi åkte ut med den lilla båten till ett rev som låg en bit bort, hoppade ner i vattnet och började snorkla. Det var såå vackert och jag måste säga att Fijis koraller är mycket vackrare och mer färgglada än det Stora Barriärrevet. Såg en massa färgglada fiskar och även några kornblåa sjöstjärnor. Så vackra!

Sedan spenderade vi resten av min födelsedag vid poolen. Lyssnade pp musik, läste, badade, simmade och bara njöt av Fijis lugn. De har ett uttryck här som heter "Fiji time", vilket betyder "ta din tid". Så till allt vi gör säger personalen "Take your time - Fiji Time. No hurry, no worry". Haha, passade så bra in i denna avslappnade miljö. Ta sin tid, ta det lugnt. Inget stress.

FIJI

Den 28 februari var det dags att lämna tillbaka vår älskade lilla hyrbil, sen tog vi en taxi till flygplatsen där vi skulle spendera natten. Klockan 06 på morgonen hade vi ett flyg till Auckland som ligger på Nya Zeelands nordö och sen vidare till Nadi på Fiji.

Vi kom fram mitt på dagen, la in alla våra saker på rummet och gick sen ner till poolen. Vi var helt slut och somnade vid poolen där vi sov fram till 18.00 i solen. Så himla skönt, älskar att sova när man solar. Det är definitionen av semester för mig.

Sen på kvällen duschade vi, tvättade håret och satte oss i restaurangen på hotellet. Jag beställde in en hamburgare och Emma spagetti bolognese. Så himla gott med riktig mat efter all burkmat på Nya Zeeland. Bara det att få tvätta håret i en dusch kändes lyxigt. Sen gick vi och la oss tidigt, för dagen efter skulle vi med en buss ner till Nadis hamn där vi skulle börja vår båtluffning!! Innan det fick vi frukost på hotellet:

Vi spenderade ca tre timmar på båten vår första dag, vi åkte förbi ö efter ö och släppte av människor här och var.

Fiji är ett eget land som kallas för "Islands of Fiji" och består av ca 800 öar. Jag hade ingen aning om att det var så många öar innan jag kom till Fiji. Några av öarna vi åkte förbi var såna miniöar man ibland ser på reklamfilmer för olika reseföretag. En liten miniö som man kan gå runt på några minuter.

Vår första ö var en lite större ö som hette Korovou. Personalen där var helt underbar och så himla personlig, kunde allas namn och var så himla trevlig. Fijianer är mitt favorit folkslag! Första dagen hade vi en Fijiansk matlagningslektion. Vi fick lära oss laga en lokal maträtt som bestod av rå tonfisk hackad i små små bitar. Den tillagade man sedan i limejuice. Endast limejuice! Efter 15 minuter i det så är tonfisken tillagad och inte längre rå. Efter det hämtade de en kokosnöt från en palm, tog ut kokosvattnet samt köttet som de skrapade ur och mosade till kokosmjölk som de silade innan de hällde ner det bland fisken. Sen i med hackad ananas, gurka och paprika. Sen var det klart. Och det var såå gott! Rätten lagade man på knappt en halvtimme och man behövde inte ens värme. Förutom vår matlagningslektion så tog vi en massage vår första dag. Förutom det gjorde vi inte så mycket eftersom det regnade.

QUEENSTOWN

Efter vår natt i Queenstown så övervägde vi lite ifall vi skulle fortsätta norrut, eller körs tillbaka ner söderut till Queenstown. Vi bestämde oss för det sistnämnda eftersom vi fullkomligt älskade det stället. Eftersom vi bara hade en vecka på oss kände vi att det var roligare att få se några få ställen ordentligt, istället för att stressa runt, spendera hela dagarna i bilen och bara ha 1 timme vid en destination innan vi var tvungna att köra vidare för att hinna runt.

Så på eftermiddagen samma dag var vi återigen i vårt älskade Queenstown. Spenderade eftermiddagen där, fikade där, åt glass och hade det mysigt.

Sen på kvällen bestäme vi oss spontant för att fortsätta mot Lake Pikaku och spendera natten där. Köpte vars en kebab och packade in oss i bilen för lite nattkörning. Så mysigt! Dock blev det inte som vi tänkt oss, allt känns så läskigt på natten så vi hittade inget ställe där vi ville stå. Antingen var där andra läskiga bilar, eller så kändes omgivningen som en spökstad eller så stod det skyltar mee "camping förbjuden". Sov det mesta av natten i staden vid Lake Tekapo innan vi åkte tillbaka till Lake Pikaku och sov där.Vaknade upp till en helt fantastisk vy vid denna vackra sjö.

Vi tog även ett litet morgondopp i det iskalla vattnet.

12 april, 2016 02:46 | Resor | Kommentera

SINGAPORE - I'M COMING BACK

Ååååh jag skakar av glädje just nu!! Inte nog med att jag ska få göra den häftigaste resan någonsin med att backpacka australiensiska östkusten cairns-sydney, roadtripa runt Nya Zeeland och båtluffa Fiji - nu har jag även bokat flyg till Singapore!

Var där några dagar i September och jag föll totalt för staden. Så härlig atmosfär, vacker stad, hjälpsamma invånare och nära till allt. Älskar verkligen allt med Singapore och det känns helt otroligt underbart att jag ska åka tillbaka dit! Staden är ganska liten och kompakt så om man inte är lat av sig kan man lätt gå överallt. Vi gick säkert minst fyra timmar per dag när vi var där, och man tänker knappt på det för det är så mycket att se överallt. Gå är verkligen bästa sättet för att uppleva en stad.

Här är några bilder från min tid där i September. Floden är ju helt underbar med den vackra statyn av lejonet som är en superkänd sevärdhet med alla skyskrapor i bakgrunden:

Cloud Forrest som är en gigantisk glaskupol där de återskapat en regnskog inuti:

Universal Studios. Den att tredje jag varit på. Både den i Paris och Los Angeles är större, men det var kul ändå. Blir som ett barn igen på såna ställen!

Ser fram emot mysiga varma kvällar inne i city igen. Hela Singapore är så rent och vackert. Bara kolla:

Och Gardens By The Bay är även fantastiskt! Ni kan se det uppifrån på bilden ovanför

Och det världskända hotellet Marina Bay Sands med deras berömda Infinity-pool som är precis vid kanten högst uppe på skyskrapan. Tyvärr hade vi inte råd att bo där, men en kväll åkte vi upp på deras skydeck som är högst uppe på ena sidan av den båtliknande delen. Därifrån hade man utsikt över heeeela staden och även Gardens By The Bay. Det är därifrån jag tagit bilderna som ni såg ovanför när det var mörkt ute. Allt glittrade i mörkret. Otroligt mäktigt.

AUGUSTA DEL 4

Efter att ha kört Albany, Denmark och Pemberton i lördags så kom vi tillslut fram till Augusta på vår roadtrip. Vi var där runt 13-13.30 och för första gången på hela dagen hittade vi äntligen en grill. Så då blev det lite lunch vid havet. Grillad korv med bröd och ketchup. Hur gott som helst!

Gick sedan en runda på stranden och såg även en liten krabba. Eller liten och liten, den var faktiskt ganska stor!

GLOUCESTER TREE DEL 3

Efter att ha bestökt Denmark och de vackra stränderna som fanns där så fortsatte vi upp mot Pemberton på vår roadtrip. Det var en liten avstickare på väg till Margaret River men vi ville så gärna besöka det kända stället Gloucester Tree. Det är ett 53 meter högt träd med små stålpinnar som slingrar sig hela vägen upp som man kan klättra på. Snackade med ett äldre australiensiskt par nedanför trädet som berättade att de pinnarna sattes fast i trädet för många många år sedan för att man skulle kunna klättra upp och se över hela skogen ifall det pågick någon skogsbrand. Det är väldigt vanligt här i Australien och framförallt på sommaren när allt är snustorrt och det är 40-45 grader. Så allra högst upp i trädet har de byggt en stor plattform som man kan stå på.

Jag är otroligt höjdrädd och bara av att stå där nere och kolla upp fick mitt hjärta att börja banka hårdare. Och min mage började göra ont när jag såg alla andra som klättrade upp och hur pinnarna sviktade till under dem för varje fotsteg de tog. Men jag satt där nere och bara "Kom igen nu, vi måste klättra upp. Det här är vår enda chans eftersom vi antagligen aldrig kommer komma hit igen. Det kommer vara skittufft, men det är bara att göra det". Så vi gav oss av, men efter ca 4-5 meter så skakade jag som aldrig förr och klamrade mig fast vid pinnarna och vågade knappt titta nedåt. Blev alldeles stel och kunde knappt röra mig så jag fick försöka ropa efter Marcus som redan var en bra bit upp att jag skulle vända tillbaka. Så jag kom inte så långt innan jag vände, men jag försökte i alla fall och det var nog tur att jag inte fortsatte. Det var så himla stort avstånd mellan varje pinne så när jag tittade uppåt samtidigt som jag klättrade så missade jag pinnen varenda gång. I och med att det är ett vanligt träd i en helt vanlig skog som man själv får klättra upp på utan sele eller någonting så kände jag att ifall jag hade fortsatt och fått panik där uppe eller missat en pinne så hade det kunnat gå rikigt illa.

Men Marcus fortsatte hela vägen upp och fick se den otroliga utsikten. Så himla synd att jag inte fick uppleva det, men det var roligt att i alla fall ha fått vara där och sett detta kända träd.

Utsikten från toppen av trädet

ALBANY--> DENMARK DEL 2

Efter att ha besökt Emu Point och sett soluppgången där lördag morgon körde vi vidare mot Denmark. Där besökte vi Green pools och Elephant rocks. När vi först som dit var det alldeles molnigt och duggregnade lite till och med. Men det klarnade upp efter en stund och blev hur vackert som helst. Här passade vi även på att äta lite frukost i bilen.

När vi gick nerför den mysiga lilla trappan omringad av klippor och stora växter ner mot stranden och Elephant rocks så såg vi en jättestor ödla på nästan 35-40cm ligga på en klippa precis bredvid oss och sola. Så hima häftigt att se! Sen när vi kollade oss omkring så såg vi tre stycken till som gick omkring på klipporna, på sanden precis under trappan där vi gick och klättrade på växterna bredvid oss. Alla var så gigantiska jämfört med de små ödlorna på knappt 5cm som man ser överallt inne i Perth. Riktigt häftigt att ha sett! Fick tyvärr ingen bra bild på dem men ni kan se två allra längst ner.GREENS POOLELEPHANT ROCK

För att komma till Elephant rock fick man gå längs denna lilla mysiga trappa och sedan följa sanden nere på botten mellan gigantiska klippor innan man såg denna passage som man fick gå igenom innan man kom ut till stranden med det glittrande havet och alla stora klippor och stenar som var minst lika stora om elefanter, de flesta var till och med nästan tre gånger så stora som en elefant.Två bilder på ödlorna, tyvärr kan man inte riktigt se hur stora de faktiskt var.

PERTH --> ALBANY DEL 1

Som jag skrev tidigare idag påbörjade jag och Marcus vår roadtrip i fredags ca 14.30 med att köra söderut ner mot Albany. Det tog 4,5h i bil och vi tillbringade tiden med att lyssna på musik, snacka på om allt möjligt, lyssna på poddcasts och bara njuta av den vackra naturen utanför bilrutorna. Vi stannade och tankade på de få bensinstationer vi körde förbi eftersom detta är ett så otroligt stort land och vi har hört många skräckexempel på folk som fått slut på bensin mitt i ingenstans. På vissa ställen i Australien måste man t.o.m. ha en extra bensindunk i bilen eftersom vissa sträcker är så långa att tanken inte kommer hålla sig mellan de två närmaste stationerna. Så vi tog det säkra före det osäkra och fyllde upp bilen på alla ställen som vi körde förbi. Det var jättefint väder ute så vi körde med rutorna nere och kollade på landskapet utanför samtidigt som vi spanade efter kängurus. Vi såg en massa påkörda längs vägen tråkigt nog, men inga levande alls. Det var lite synd eftersom vi hade hoppats på att se några stycken.Strax innan 20.00 var vi framme i Albany och checkade in på Ace Motor Inn, det var det absolut billigaste hotellet som vi kunde hitta i Albany, och priset låg på ca 100 dollar för oss båda vilket är ca 560 svenska kronor.

På lördagen hade vi ett fullspäckat schema med en lång lista på platser vi gärna ville besöka på väg upp mot Margaret River. Det tar ca 4-5h att köra raka vägen beroende på trafiken, så därför kände vi att vi var tvugna att gå upp tidigt för att hinna med allt vi ville. Vi hade ställt klockan på ca 7, men jag vaknade redan klockan 5 och kunde inte somna om så vi gick upp då och duschade, packade in allt i bilen och begav oss mot Emu Point som var vår första destination. Det är en jättevacker hamn och strand i Albany som är väldigt känt. Eftersom vi var uppe så tidigt så hann vi dit lagom till soluppgången. Så himla vackert att se solen stiga och färga himmeln orange och se havet glittra runt båtarna. Otroligt vackert och fridfullt! Det enda som hördes var fåglarna som kvittrade.

CLOUD FOREST

Ännu ett ställe som jag och Marcus besökte i Singapore var Cloud Forest. Det är ett superhäftigt ställe inuti en stor glaskupol där de har återskapat en regnskog med växter, klimat, vattenfall osv. Hur fint som helst!

HELIX BRIDGE

En sevärdhet som vi bland annat besökte i Singapore var deras kända bro "Helix Bridge" som snurrar sig över floden som flyter genom staden. Den gick från det kända hotellet Marina Bay Sands över till Marina Bay och resten av staden. Hur fin som helst och på kvällen lystes den upp av hundratals små lampor. En lite rolig sevärdhet att besöka med helt sjukt fin utsikt över staden och skyskraporna.

MARINA BAY

SINGAPORE

Just nu befinner sig jag och Macki i Singapore. Vi landade sent torsdagskväll och har hittills haft fullt upp från morgon till kväll. Staden är helt otroligt vacker och vi har haft fantastiska dagar. Så himla mycket att se och göra.
Vi bor på Carlton City Hotel som är en skyskrapa mitt i smeten med gångavstånd till China Town, några kända tempel osv. Även till Marina Bay om man inte har något emot att gå. Första dagen gick vi omkring konstant i 6h och såg verkligen supermycket. Har massor av bilder att visa men börjar med några på vårt hotellrum: