vendelawendt

Kategori: Australien

THE TUP ISLETS

---------------OM MIN RESA - THAILAND---------------

En av dagarna i Krabi åkte vi på utflykt. Hade köpt en guidad tur online där man åkte omkring en hel dag i de klassiska thailändska båtarna Long tail boats. Det är de båtarna som ni kan se på i princip alla bilder nedanför.

Under den här guidade turen ingick det mat, vatten (tack och lov, såå varmt hela dagen. 38+ sen en luftfuktighet som fick det att kännas mycket varmare än det var) och dessutom fick vi tre fyra öar. Själva turen hette 4 Island, och det första stoppet var på The Tup Islets som var en ögrupp med kristallklart vatten där man kan kunde se botten och vandra mellan öarna i midjehögt vatten. Sanden var kritvit, havet alldeles klart och turkost och du kände ingen skillnad på temperaturen i havet eller luften. Helt fantastiskt ställe!

Nästa ö var Chicken Island - en ö där bergen får den att se ut som en kyckling. Tyvärr kunde man inte gå i land på ön, men vi fick se den från båten och sedan la vi till en bit utanför ön där vi fick hoppa ner i det varma vattnet och snorkla. Efter att ha snorklat ett tag omringade av små färgglada fiskar så åkte vi vidare till Poda Island. Där var det dags för lunch, och det var klassisk thaimat med kyckling, risk och grönsaker. Så fruktansvärt gott! Poda Island var en av mina favoritöar, så otroligt vackert. Badade en massa där och la oss även ner för att sola. Den sista ön vi besökte var Phranang Cave Beach. Det var en strand full av grottor, och grottorna där ansågs heliga så de hade satt upp massa guda-statyer där de offrade, skänkte mat till sina gudar, bad och tände rökelser.

Lite läskigt var det eftersom detta var tydligen en plats med stor risk för tsunami... Skyltarna på stranden gjorde en inte lugn direkt. Det var den sista ön på vår dagsutflykt, och efter den åkte vi tillbaka i vår Long Tail Boat till Krabi Town. Var tillbaka alldeles utslagna omkring 18, och det var en alldeles perfekt dag. Såg så många fantastiska stränder och att paradis som det här existerade trodde jag knappt före den här dagen.

RAILAY BEACH

Min andra dag i Krabi skulle tysken åka hem, men jag hade turen att träffa en supergullig svensk tjej som jag klickade jättebra med. Vi bestämde oss för att åka på utflykt direkt och gick ner till havet för att åka en Longtail Boat till en fin strand som skulle ligga en bit bort. Åkte båt i kanske 40 min innan vi tillslut kom fram till den otroligt vackra stranden Railay Beach.

Det var såååå vackert där. Kritvit strand, turkost hav, berg som omgav oss och små gulliga resort och butiker längs stranden. Stället låg väldigt skyddat ute på en udde och var otroligt mysigt. Dock kände vi igen stranden båda två vääldigt mycket - och ja, det visade sig att vi kände igen stranden från ett film på youtube där några turister filmar när de springer för sitt liv på exakt den stranden - Railay Beach. Var så obehagligt när man såg filmen igen i efterhand och visste att jag varit där. På den där gudomliga paradisstranden som var så lugn och fridfull. Var hemskt att tänka på. Vi var ganska säkra på att det var samma strand när vi kom dit, men fick det inte bekräftat förrän i efterhand. Såhär såg det ut runt bryggan när vi kom dit med vår båt:

Och såhär såg det ut när vi skulle ta båten tillbaka några timmar senare... Snacka om att våra hjärtan stannade när vi såg hur vattnet fullkomligt hade försvunnit. För det man alltid hör när det kommer till hav är att om vattnet försvinner, så betyder det att det kommer tillbaka med dubbel kraft... Men enligt de som jobbade på båtarna var det vanligt med tidvatten där, men detta verkligen extreeemt. Bryggan var nästan en kilometer lång och det kändes verkligen inte normalt att vattnet försvann så fullkomligt. Men allt gick ju bra!

FRANZ JOSEF GLACIER

Efter vår fina soluppgång i Queenstown hoppade vi in i bilen och körde norrut mot Franz Josef Glacier. Såg fram emot stora vackra glaciärer, men det är inte riktigt rätt årstid för snö. Dock fick vi se lite på bergstopparna långt borta. Och hittade även spegelblank sjö, så vackert att se bergen speglas i vattnet.

Mot eftermiddagen letade vi upp en camping som vi tog in på. Skönt att få duscha av sig och tvätta håret. Tog även fram vårt stormkök för att värma vår mat för första gången. När man reser såhär som vi gör så blir det mest kall mat på burk.

SOLUPPGÅNG

En av dagarna i Nya Zeeland vaknade vi upp i vårt lilla tält på ett berg med utsikt över Queenstown och bergen i soluppgången. Molnen vilade över staden och det var så himla vackert.

2 april, 2016 00:39 | Australien | Kommentera

BUNGY JUMP

Min första aktivitet i Queenstown var lite av en hemlighet - jag skulle nämligen hoppa Bungy Jump.

Jag har aldrig i hela mitt liv tänkt att jag skulle vara tjejen som gör såna saker. Kastar sig ur ett plan och hoppar bungy. Men efter gymnasiet när jag började jobba en massa och inte längre va låst till skolan så kändes det som en helt ny värld öppnades - och då fick jag tankar som "varför skulle jag inte kunna va den tjejen?".

Och såfort jag insett att jag också kan, så blev det som en tvång. Jag var TVUNGEN att skydiva - kasta mig ur ett plan och falla fritt mot marken. Trots min rädsla för flygplan samt höjder. Och det var det häftigaste jag någonsin gjort.

Så trots att mina rädslor sitter kvar tvekade jag inte när vi bokade vår resa, klart jag skulle görs bungy jump också. Och så blev det. Dock tycker jag inte om att berätta sånt här för alla i min närhet. Som när jag tog körkort och skydivade berättade jag heller inget. Tycker det är jobbigt när alla vet, när de oroar sig och frågar hur det gick. Hade jag dragit mig ur skydivingen hade det känts jättejobbigt när alla frågade hur det gick ifall jag redan sagt till alla att jag ska göra det. Och likadant med oroandet, vill inte att mamma ska vara orolig i onödan. Såna här aktiviteter har en tendens att få familj och släkt att oroa sig, men eftersom det är såpass säkert kan jag lika bra hålla det för mig själv tills jag gjort det och sen skriva efteråt när det är klart och jag mår bra. Det är större chans att man dör i sitt hem än att man dör när man skydivar eller hoppar bungy jump. Och de har aldrig haft några olyckor på stället jag gjorde mitt på.

Stället jag gjorde min bungy på hette Kawaru Bungy och det är en gammal bro över en jättefin flod mitt bland bergen i Queenstown. Det är den allra första bungyn i världen, vilket känns väldigt häftigt faktiskt. Om jag jämför rädslan inför min skydive jämfört med bungyn, så var skydiven mycket mycket värre. Det var nog dels för att det var min första adrenalinaktivitet, men nu visste jag hur mycket jag älskade det ändå och att det skulle bli exakt samma med bungyn. Så när jag gick ut på kanten bankade hjärtat och magen drog ihop sig, men såfort personen bakom mig som jobbade där sa "1, 2, 3 go for it" så kastade jag mig ut direkt. Var livrädd de första sekunderna, men såfort jag lämnade plankan jag stod på så försvann rädslan och det var bara så himla underbart.

Känslan av att veta att JAG vågade, JAG kastade mig var helt otrolig. Där hängde jag med en lina fastspänd i fötterna och dinglade några meter över en flod. Får jag någonsin chansen att göra det igen så kommer jag absolut ta den. Shit vad bungy jump var häftigt.

Är riktigt nöjd med bilderna som de tog på plats så de köpte jag givetvis tillsammans med filmen. Så himla härligt att veta att man har kvar det föralltid som ett minne. Så fort jag tittar på filmen så återupplever jag det igen. Underbart!

Och även två bilder som jag tog med min GoPro som satt fast på min handled när jag hoppade.

NYA ZEELAND

Den 24 Mars landade vi i Christchurch, Nya Zeeland runt midnatt. Vi hade en mini camper bokad till samma dag, men den kunde vi inte hämta ut förrän 09 så det var bara för oss att spendera natten på flygplatsen. Kändes faktiskt lite mysigt och spännande. Var dock väldigt svårt att somna, men hela upplevelsen kändes typiskt "backpacker life".

Tillslut fick vi i alla fall vår lilla mini camper och körde iväg längs de små söta vägarna. Nya Zeeland är väldigt berigt och vägarna slingrar sig fram upp och ner mellan åkrar, berg och hagar fyllda av får och kossor. Då och då stöter man på en vacker sjö. Kan inte förstå hur vattnet här kan vara så isblått. Passar väldigt bra ihop med bergen som är lite lila-aktiga. Vårt mål första dagen var Queenstown där vi hade lite aktiviteter inbokade redan dag två, så det var viktigt att vi hann komma fram samma dag. Det var dock inga problem. Hann med två stopp på vägen vid två underbara sjöar, innan vi sex timmar senare var framme i Queenstown.

Vår lilla bil med tält på taket som man lätt vecklade ut. Var bara att ta av det svarta skyddet, dra i pinnarna på stegen och sen vecklades det ut med madrass inuti och hela köret. Så himla smidigt!

Stopp vid Lake Tekapo

Framme i mysiga Queenstown. Det är höst nu i Nya Zeeland, och dagarna är fortfarande varma men kvällar samt nätter blir väldigt kyliga.

Innan vi lämnade Australien köpte vi vars en jacka, och det var väldigt smart gjort. Annars hade vi nog inte klarat av våra dagar i Nya Zeeland. Första kvällen var det endast 10 grader och isiga vindar, vilket var väldigt stor skillnad mot Australien. Så jag köpte till och med en mössa eftersom jag hittade några som såldes ut billigt. Satte oss på Starbucks en stund med vars en Chai Latte för att värma upp oss.

ABORIGINALS

När vi var på vår utflykt till Blue Mountains så berättade jag att vi hade en helt fantastiskt guide. Han var verkligen så fascinerande. Hade rest över hela världen, gjort alla aktiviteter man kan vara med om, hamnat i extrema situationer gång på gång såsom att ha blivit biten av en brunorm och var tvungen att bli återupplivad på sjukhuset tre gånger. Han hade så många berättelser om sitt liv och man blev så inspirerad av att höra allt.

Något av det mest intressanta han berättade om var Australiens historia. Jag visste det mesta sedan innan, men sättet han berättade det på gav en mer förståelse och inblick i varför samhället är som det är nu.

Som alla vet var det engelsmännen som upptäckte Australien. Eller upptäckte är egentligen fel ord, det var många som var där före, men det var engelsmännen som bestämde sig för att bosätta sig här och göra landet till sitt för sin egen vinnings skull.

Australien blev ockuperat av England för endast 200 år sedan - tvåhundra år sedan. Det är INGENTING. Det är verkligen ingenting. Fram tills den dagen hade Australiens ursprungsbefolkning som kallas för aborginer, levt i frid helt själva i 40.000 år. De hade levt helt isolerat från omvärlden utan vetskap om någonting utanför Australien. De sprang omkring här nakna med sina spjut och levde i hyddor för endast 200 år sedan. Sen klampar engelsmännen in, skjuter alla de ser, tar alla barn de kommer åt från sina familjer och placerar de i vita familjer för att "normalisera" aborginbarnen, de våldtog kvinnorna de såg, skjöt alla som de jagade djur och gjorde allt för att utplåna deras folkslag för att få Australien för sig själv.

Det är så tragiskt så jag finner inga ord. Vår guide berättade allt med sån inlevelse att jag blev tårögd. Guiden är själv australiensare, men tillhör inte landets ursprungsbefolkning, och sättet han pratade om det var så fint - han ville få alla oss internationella besökare att förstå vad som hänt i deras historia. Tyvärr tog engelsmännen över totalt och trängde ut alla aborginer, de är fortfarande inte en del av samhället och 99% av alla hemlösa är aborginer. De är otrevliga, kan vara agressiva och upplevas som väldigt "onormala" - guiden sa att det var så sorgligt att alla tittar på dem som smuts när det är engelsmännen som gjorde fel.

Han sa att Australien kommer alltid vara hans hem, men han kommer aldrig kunna kalla det för sitt land efter vad hans förfäder gjorde. Och det gav mig så mycket respekt för honom.

Jag har själv blivit lite utsatt av ursprungsbefolkningen - dragen i håret, slagen på armen och blivit skriken efter. Har alltid bara låtsats som ingenting. Och det var det guiden sa - "nästa gång ni ser en ensam aborgin på gatan som ligger under en kartong och skriker elaka saker efter er - hata inte den personen, se inte ner på den personen. Bara gå därifrån och försök förstå vilket helvete mina förfäder utsatte detta folkslag för. Hur de ens kunde tycka att det var okej för dem att ta över ett land och trycka undan ursprungsbefolkningen kommer jag aldrig i hela mitt liv förstå".

Jag tycker det är så mycket av mänskligheten idag som saknar moral, etik och empati. Och att höra honom säga allt det här, ta ansvar och förstå att HANS förfäder gjort fel istället för att rättfärdiga det var så fint. Så himla fint. Tycker det är sorgligt nu att så många australiensare ser ner på aborginerna. Vet inte hur många jag träffat som sagt ungefär såhär: "Så, har du sett några aborginer än? Haha visst är de riktiga missfoster?".

Såå otroligt tragiskt att det är såhär fortfarande. Och sånt här pågår i så många länder - glapp mellan folkgrupper och folkslag. HUUR kan det vara så svårt att inse att vi alla är människor? Att hjälpa varandra? Varför ligger det i de flestas natur att vara så jäkla egoistiska och bara tänka på sin egen vinning? Blir så arg av sånt här. Jag förstår verkligen inte.

Att träffa människor som den här guiden ger mig dock hopp.

SYDNEY BY NIGHT

En av kvällarna tog vi en liten tur ner till Operahuset och Harbour bridge för att få se det upplyst på kvällen. Väldigt vackert!

28 mars, 2016 12:22 | Australien | Kommentera

BONDI BEACH - COASTAL WALK

Vår tredje dag i Sydney bestämde vi oss för att gå den kända havspromenaden (the coastal walk), den riktiga promenaden är från Coogee till Bondi men det tar ca två timmar enkel väg. Och så lång tid hade vi inte på oss så vi började vid Bronte Beach och gick till Bondi Beach. Otroligt vacker havsväg.

BLUE MOUNTAINS

I alla fall - vår andra dag i Sydney åkte iväg på en heldagsutfkykt till Blue Mountains. Det är ett bergsområde en bit utanför Sydney som är väldigt känt, och otroligt vackert. När vi gick upp runt 06 på morgonen ösregnade det ute och var väldigt kallt, kändes lite sådär att åka upp i bergen och spendera dagen bland hala stenar. Men vädret klarnade upp när vi var på väg dit och fick faktiskt uppehåll hela dagen.

Hade inte några förväntningar på turen, vi ville mest dit eftersom vi älskar natur och det hör till lite när man besöker Sydney. Hela dagen blev över förväntan och vi var så himla nöjda när vi kom hem på kvällen. Vår guide var helt fantastisk och vi var bara en liten grupp på fem personer.

Fick höra helt otroliga berättelser om Australien, deras ursprungsbefolkning, historia m.m. Så himla intressant. Och bergen samt naturen där uppe var slående vacker.

En suuuperdag helt enkelt och vår guide - som var en helt fantastisk människa - fascinerade oss så mycket och gav oss massa inspiration för framtiden.

Det var en dag fylld av vandring, vandring och mer vandring. Gick upp och ner längs tusentals trappsteg, såg fantastisk natur och åkte även världens brantaste järnväg! Riktigt häftigt. Ännu en ovanlig och unik sak att checka av från min bucketlist.

SYDNEY - NEW ZEALAND

Hej pa er! Var absolut sista destination i Australien var givetvis Sydney. Dock har jag redan lamnat Australien nu, men givetvis kommer det komma upp inlagg med bilder fran Sydney safort jag far tillfalle och hittar tillrackligt snabbt internet for att ladda upp bilder.

Dock vill jag bara beratta att just nu befinner vi oss i Nya Zeeland! Vi kom hit natten till igar, landade runt 01, spenderade natten pa flygplatsen for att hamna upp var mini campervan runt 09. Hela dagen igar korde vi runt i Nya Zeeland omringad av hoga berg och djupa dalar. Sag helt fantastisk natur, massa djur sasom kor, far, falkar samt renar. Nu bor vi i en jattemysig bergsstad som heter Queenstown. Har lite aktiviteter idag, sen sover vi en natt till har innan vi aker vidare imorgon.

Uppdatering om ALLT kommer att komma. Men har lite svart med internet har borta. Sa kommer nog ga ett par dagar utan att ni hor fran mig - men jag lever och har det helt underbart.

SYDNEY

Några bilder från vår första dag i Sydney. Blev lite sightseeing till den kända Harbour Bridge samt Operahuset. Det är väldigt fint nere vid hamnen med det stora Operahuset, bron och skyskraporna i bakgrunden. Men annars måste jag säga att jag är väldigt besviken på Sydney. Inte alls mysigt, ingen charm, känns som staden inte hänger ihop och det är inte alls som jag förväntade mig. Kan verkligen inte förstå att det är Australiens kändaste stad. Det var dock otroligt fint nere vid Bondi Beach och havet, men allt med Sydney känns väldigt överskattat.

25 mars, 2016 08:29 | Australien | Kommentera

BYRON BAY LIGHTHOUSE

En av dagarna i Byron Bay bestämde vi oss för att vandra den kända vägen länga strand, berg, trappor och skogsslingor upp mot fyren. Tog ca en timme upp och en timme ner. Perfekt morgonpromenad. Vi var på väg redan runt 09 och det var så vackert ute med morgonsolen.

23 mars, 2016 16:19 | Australien | Kommentera

BYRON BAY

Byron Bay var vår 11e destination, och antagligen det ställe som vi hört mest om. I princip alla vi träffat på vår resa längs östkusten har älskat Byron Bay. De har beskrivit det som ett avslappnat ställe som är lite hippie och med grymt festande. Så mina förväntningar var skyhöga. Men jag tyckte mest det var en alldaglig stad med extremt mycket hippie-känsla. Inte så stort, inte så mycket personlighet men med fina stränder. Det var mitt intryck. Vi hann gå ut en gång och då gick vi till Cheeky Monkeys på färgparty. Det var väldigt roligt, men hade nog förväntat mig mer.

Inne i Byron Bay town längs deras main street.

En härlig kväll på stranden trots dåligt väder.

Lite underhållning nere vid stranden en av kvällarna.

Unnade oss även vars en iskaffe på ett supermysigt café längs huvudgatan.

Några bilder från när vi hängde på stranden några timmar en av dagarna.

Vi var bara här tre dagar. Hade vi haft längre tid på oss hade jag nog tyckt bättre om Byron. Tyckte fortfarande om stället, men förväntade mig lite mer. Väldigt fint vart det dock!

Och det bästa med Byron var att vi återförenades med den tyska och engelska tjejen från vår lilla Fraser-familj. Var underbart att träffa dem igen, men väldigt jobbigt att säga hejdå eftersom vi visste att vi inte skulle springa in i varandra igen i Australien. Men det får bli i Europa istället! Det är det sämsta och BÄSTA med att känna folk i flera olika länder. Jobbigt att säga hejdå, men man har fler anledningar till att fortsätta resa för att hälsa på alla.

SURFERS PARADISE

Vår tionde destination på resan var Surfers Paradise som ligger i Gold Cost. Vi hade hört massa olika åsikter om detta ställe - både bra och dåligt. Men jag måste säga att mitt intryck av staden var väldigt bra. Litet, mysigt, härlig strand, vackra skyskrapor, härliga butiker. Vi hade hört att utelivet var grymt här, men på det blev vi tyvärr besvikna. Hade i alla fall jättehärliga dagar i Surfers Paradise med solande, festande och lite shopping. Lyxade även till det en kväll med en varm donut fylld av glass. Såå gott!

Som ni ser är det en väldigt vacker stad. Det är litet, men skyskraporna ger en ändå lite känsla av storstad. Stranden är jättehärlig och det ser så underbart ut med kontrasten strand och skyskrapor. På de små gatorna mellan husen var allt litet och mysigt. Påminde om en liten semesterort med caféer, souvenirbutiker, palmer, klubbar och massa restauranger. Ja, jag gillade faktiskt Surfers Paradise.

Lite bad i havet blev det också.