vendelawendt

CANBERRA

På påsklovet tog jag flyget till Canberra för att möta upp Brad som flög ner från Cairns. Canberra är Australiens huvudstad och därför en stad som jag velat besöka väldigt länge. Jag har varit i de flesta av Australiens största och kändaste städer, en del till och med två gånger. Men just Canberra har jag aldrig besökt förut.

Jag måste säga att staden är otroligt annorlunda jämfört med alla andra städer här. De populäraste städerna ligger alla vid kusten och är antingen storstäder med ett ordentligt city med skyskrapor och stränder, såsom Melbourne, Sydney, Brisbane, Gold Coast och Perth. Eller små kuststäder som är kända för surfning och vara små och mysiga, såsom Margaret River, Noosa, Tourqey, Mission Beach, Apollo Bay etc.

Canberra ligger inte vid kusten, har inga stränder alls och heller inte ett ordentligt city. Bara det gör att den är väldigt annorlunda. Hela Canberra kretsar kring parlamentshuset och runt omkring finns bara massa fina villaområden och närhet till natur och berg. En otroligt ren, lugn och säker stad. Jag tror inte att jag hade gillat Canberra som backpacker eller turist, men i och med att Brad kommer härifrån och hans familj fortfarande bor här så fick jag se en annan del av staden än vad jag hade gjort om jag åkt dit som turist.

Jag landade på långfredagen och redan första dagen bockade vi av alla sevärdheter. På eftermiddagen åkte vi hem till hans familj och åt kvällsmat.

Lake Burley Griffin:

Klocktornet National Carillon:

Utsikten från Telstra Tower:

Parlamentshuset:

På lördagsmorgonen när vi vaknade var det min födelsedag och jag fick sång på både engelska och svenska, den svenska var dock via youtube haha. Och jag fick även en tårta som Brad hade bakat.

Efter frukosten satte vi oss i bilen och körde ner mot kusten mellan Sydney och Melbourne för att spendera en natt och även fira min födelsedag. Tänkte att jag laddar upp en liten bild för att visa var Canberra ligger i förhållande till Melbourne och Sydney. Och på vår lilla biltur så körde vi alltså österut rakt ut mot kusten.

Halvvägs stannade vi i staden Braidwood som tydligen är känt för sitt lilla bageri med små pajer. Så det var tydligen ett självklart stopp.

2-3 timmar senare kom vi fram till den lilla kuststaden Mouraya där vi checkade in på hotellet direkt och sedan gick en liten sväng i byn och på den lokala marknaden.

Efteråt mötte vi upp några av Brads kompisar på en öl som också var i Mouraya under påskhelgen. Efter att ha hängt med dem ett tag så kikade solen fram och vi åkte ner till stranden Broulee Beach. Stränderna utanför storstäderna är otroligt annorlunda jämfört med de kändaste i landet såsom St Kilda, Bondi Beach, Cottesloe Beach osv som alltid är fullpackade med folk året runt. I de mindre kuststäderna är stränderna istället kilometerlånga och i princip helt folktomma. Så vi spenderade några timmar på stranden och hoppade i vågorna i solnedgången.

Efter stranden åkte vi och köpte pizza, en vinflska och satte oss nere vid floden som rinner genom Mouraya och hade födelsedagsmiddag och min tårta till efterrätt. Så mysig dag och en helt perfekt födelsedag!! Morgonen efter åt vi frukost i Mouraya och sedan körde vi tillbaka till Canberra för påskmiddag med hans släkt.