vendelawendt

TILLBAKABLICK

Tänkte att jag skulle göra en liten tillbakablick på min tid här i Australien. Tiden har gått så fort och dessutom har jag endast uppdaterat bloggen periodvis. Säkert mycket som jag har missat att skriva om här.

Cairns 18 januari till 12 februari

Jag landade i Carins den 18 Januari och jag åkte dit för att hälsa på Brad innan min utbytestermin började. Han jobbade fortfarande så jag spenderade dagarna med att ta sovmorgon, vara ute och springa eller hikea, ta långa promenader, ligga och läsa vid någon av poolerna på området där han bor, gå ner till utomhuspoolen vid Cairns Esplanade osv. Lugna, härliga semesterdagar helt enkelt. Varje kväll lagade han mat till mig och på helgerna var vi ute och körde omkring för att se staten Queensland. Jag har varit där förut så mycket fick jag se en andra gång, men det var även några ställen som jag fick besöka för första gången. Bland annat Palm Cove och Port Douglas. Vi firade även hans födelsedag med tårta och att fylla hela lägenheten med ballonger, och JAG blev även överraskad med en båttur i solnedgången med vin och middagsbuffé. Sen mötte vi upp hans kompisar och gick ut och festade. Jag åkte även själv till Green Island en av dagarna som han jobbade. Det blev mycket vandrande och många vattenfall. Magnetic Island 26 januari till 27 januari

Min andra helg i Cairns var det Australia day, vilket är deras nationaldag och alltså röd dag. Så vi körde ner mot Townsville och tog färjan över till Magnetic Island. Vi var dock tvugna att åka tillbaka redan på lördag eftermiddag, eftersom han skulle flyga till Sydney med jobb på söndagen för två dagar. Och veckan efter det skulle han iväg till Melbourne för att gå en kurs med jobb.

Perth 4 februari till 8 februari

Så när han åkte till Melbourne några dagar, så passade jag på att flyga över till Perth och få träffa min värdfamilj och några kompisar där. Alltså ÅÅH jag ÄLSKAR verkligen Perth och Western Australia. Mitt absoluta favoritställe i hela Australien!!!

Efter Perth åkte jag tillbaka till Cairns igen och spenderade några dagar till med Brad, innan jag flög ner till Melbourne.

Melbourne 12 februari till 21 juni

Sen var det alltså dags för min utbytestermin på RMIT University. Jag har läst Introduction to Law, Criminal Justice, Foundations of Criminology samt Criminal Psychology. Så intressant, men också en intensiv termin. Varit otroligt mycket upp och ner, men har träffat fantastiska vänner och kommer verkligen komma ihåg den här terminen föralltid<3

Great Ocean Road

Hyrde en bil med tält på taket och körde längs kustvägen Great Ocean Road en av mina första helger i Melbourne tillsammans med Clara och Georgia.

Canberra 30 mars till 4 april

På mitt påsklov flög jag till Canberra för att möta upp Brad. Vi åkte dit för att träffa hans familj och körde även ut till kusten för att fira min födelsedag, åkte och campade en natt och åt påsklunch hos hans farmor och farfar. Sydney 20 april till 26 April

Efter Canberra flög Brad till Sydney för att gå en till kurs med jobb, den här gången i tre månader. Så jag åkte dit några dagar i April och hälsade på.

Tasmanien 30 maj till 2 juni

Ayers rock 5 juni till 7 juni

Åkte tillbaka till Melbourne mellan alla dessa resor, och det som nu återstår är:

Perth 21 juni: jag åker dit för att bo hos min värdfamilj och återuppleva mitt au pair liv i några dagar.

Vietnam 26 juni: sen flyger jag direkt från Perth till Ho Chi Minh City i Vietnam för att resa runt i lite mer än två veckor. Jag kommer resa själv och kommer bland annat se ön Phu Quoc, åka tåg längs kusten med stopp i Da Nang och Nha Trang samt Hanoi. Från Hanoi kommer jag åka på en tur ut till risfälten i Sapa och sedan segla kring öarna i Ha Long Bay.

Indonesien 13 juli: flyger från Ha Noi i Vietnam till Bali i Indonesien för att möta upp Brad. Där kommer vi resa runt till öarna Nusa Penida, Lembongan samt Gili Trawangan, och sedan till fastlandet och risfälten i Ubud, besöka några tempel och sen möta upp Elena och Clara i Seminyak innan vi flyger tillbaka till Cairns tillsammans. Och sen i slutet av Augusti nån gång landar jag i Sverige igen.