vendelawendt

PHU QUOC

Igår lämnade jag Ho Chi Minh City runt 07.00 och åkte mot flygplatsen för att vid 09.25 flyga mot Phu Quoc. Resan tog ca 50 minuter innan vi landade på denna fantastiska lilla ö. Det var så skönt att komma bort från all trafik och kaos i Ho Chi Minh City och istället till landsbygden. Jag bor på en liten mysig gata med små restauranger och en liten farm, bara 100m från stranden. Direkt när jag kom fram igår så checkade jag in, duschade och gick sedan ner till stranden med min bok och låg och läste i flera timmar. Stranden var hyfsat tom, men antagligen för att det var lunchtid och dessutom då solen var som starkast. Jag vet att vietnameser är väldigt försiktiga med solen, precis som australiensare. Det är väl så när man bor i ett land där solen är såpass stark, det är ju lite annorlunda för oss svenskar som till och med på sommaren har begränsade soldagar.

Efter några timmar i solen frågade jag på mitt hotell om det fanns någon supermarket eller shoppingcenter i närheten eftersom jag ville handla hudkräm, vill verkligen inte att solen torkar ut huden trots att jag är jättenoga med 50+ solkräm. De sa att det finns inte en enda affär på hela ön (snacka om landsbygd) men att jag kunde gå till deras kvällsmarknad. Så jag tog en promenad dit på ca 45 minuter och hittade som tur var nivea hudkräm.

I går kväll somnade jag runt 21 och var uppe vid 05.30 för att springa på stranden. Det var ett tag sedan jag tränade och efter att ha flugit så mycket de senaste dagarna så är det skönt att få igång blodcirkulationen i kroppen ordentligt. Jag tänkte att 05.30 är en perfekt tid för mig som föredrar en folktom strand för att springa, men gud så fel jag hade. Med tanke på det jag sa med tom strand igår eftermiddag så borde jag förstått att precis efter soluppgången är den bästa tiden för vietnameser att bada eftersom solen inte alls är stark då. Så jag möttes av ett dussintals familjen på stranden som redan vid 06 byggde sandslott, sprang omkring, sparkade boll och hoppade i vågorna. Herregud, hade detta varit i Europa så hade majoriteten fortfarande sovit. Så springturen blev inte jättelång eftersom jag fick springa runt alla lekande barn på stranden. Och efter ca 10 minuter låg där även en död hund på stranden... På rygg med benen rakt upp i luften och alldeles stel, med munnen och ögonen öppna. Usch jag blev så rädd och känslosam som jag är fick jag jätteont i hjärtat och kunde inte få bort bilden ur huvudet. Började må illa eftersom det luktade väldigt illa och vände strax tillbaka och gick hem igen. Jag hoppas att personalen har tagit bort hunden snart så den inte ligger där hela dagen i solen, så hemskt :(

Nu har jag i alla fall precis ätit frukost på takterrassen på mitt hotell. Har inte riktigt vant mig vid vietnamesisk mat och frukost än, trodde det skulle vara mer likt thaimat men det är faktiskt väldigt annorlunda. Äter mest banan, vattenmelon och ägg till frukost. Resten ser mest ut som koögon, genomskinliga nudlar i genomskinlig soppa med några oidentifierade saker som flyter omkring. Eftersom det inte alls ser aptitvänligt ut så är det svårt att få kroppen att vilja testa något som ögonen absolut inte vill. Får nog bli frukt till frukost de resterande dagarna också haha.