vendelawendt

DANANG TILL HANOI TILL SAPA

Hej på er! Just nu befinner jag mig i norra Vietnam, i Sapa. Ett otroligt vackert ställe uppe i bergen på landsbygden med risfält överallt.

Har några bilder i min mobil som jag tänkte lägga upp så ni kan få se hur mitt resande har sett ut.

7 Juli i Da Nang ca 17.00, redo att åka till tågstationen och ta tåget mot Ha Noi:

På tågstationen i Da Nang:

Bild från tåget, här är klockan ca 06.00 och jag har precis vaknat efter att ha suttit på tåget sedan 18.40 kvällen innan: Vid 12.30 kom jag fram till Ha Noi och möttes av sån hetta att jag trodde jag skulle svimma. På tågen pumpar de nämligen ut air condition så jag brukar åka i joggingbyxor, en t-shirt och sen en kofta att ta på när jag sover. Och när jag gick av tåget klädd i detta så slog 35 grader mot mig med en luftfuktighet på över 90%, svetten började rinna ur varenda por på kroppen och jag hade svettdroppar på armar, i pannan, benen etc. Herregud, jag gillar varme men har svårt för hög luftfuktighet.

Checkade in på ett hotell för att kunna duscha, byta om etc.

Gick omkring i Ha Noi:

Vid 20.00 checkade jag ut och gick tillbaka till tågstationen. Det var nu jag skulle möta upp en reseguide och nu åka på en gruppresa i fyra dagar. Dock så kommer endast en guide som håller upp en stor skylt med mitt namn på, han presenterar sig, ger mig mina tågbiljetter samt bär mina väskor till tåget och min kupé. Jag ställer lite frågor om turen och det visar sig att det inte alls är så som jag föreställt mig. Jag trodde vi skulle resa runt en grupp med en och samma guide, men det är tydligen en paketresa där alla är bokat och betalt, och det ingår en engelskspråkig guide överallt men det är nya på varje ställe som möter upp mig och eskorterear mig till nästa ställe. Vi hade kunnat vara en grupp, men det var ingen annan som hade bokat så därför är jag fortfarande själv. Haha, så det blev en liten överraskning men fortfarande hur skönt som helst att nu ha ALLT bokat åt mig med transport, boende, all mat, guide osv och allt jag gör är att följa med och lyssna på vilka tider de säger och sen dyka upp där på den tiden. Så skönt!

Och att på detta tåget på ha en egen säng i en kupé var guld värt. Tåget avgick runt 22 och jag somnade direkt, sov hur bra som helst och vaknade vid 05.30.

En timme senare var vi framme i Lao Cai som är så långt norrut i Vietnam det går att komma. Precis vid kinesiska gränsen. När jag gick av tåget stod där ännu en person med en stor skylt med mitt namn och visade mig till en minibuss med några andra turister.

Sedan väntade en timmes bildfärd rakt upp i bergen. Vi körde upp, upp upp och eftersom det var en otroligt molnig dag med väldigt låga moln, så dröjde det inte länge förrän vi hade moln runt oss. Vägarna var små, smala och precis som i storstäderna så var trafiken galen även här uppe. Men wow vilken utsikt, så fantastiskt att få se böljande kullar fyllda av risfält efter risfält efter risfält. Längs kanten av vägen vandrade den lokala bergsbefolkningen i sina färgglada kläder med korgar på ryggen och rishattar på huvudet.

Efter ca en timmes bilfärd stannade minibussen, höll upp min skylt och visade till mitt hotell. Blev avsläppt med mina väskor utanför och hann bli lite nervös eftersom allt är bokat via den här turen, så jag har själv inte någon koll alls på tider, hotellnamn etc. Tänk om jag går in och de inte har ett rum till mig i mitt namn? Men den tanken försvann lika fort, för så fort jag kom in och sa mitt namn så kom en butler och tog mina väskor och en annan visade mig in till deras frukostbuffé. Hotellet ligger jättefint på sidan av ett berg och man går in på 8e våningen och sen finns det ca 10 våningar både upp och ner. Utsikten är helt fantastiskt och personalen så trevliga! Frukosten var helt fantastisk och efteråt så sa personalen att dagens guide åt mig redan var på plats, men frågade om jag ville duscha först. Så då fixade de tillgång till ett duschrum där jag kunde duscha och byta om innan vi gav oss iväg.

Dagens utflykt skulle egentligen bestå av en lång vandring, men eftersom jag var den enda deltagaren så bestämde guiden sig för att vi skulle ta hans moped istället. Bra val eftersom det var ganska molnigt och överallt var det otroligt geggigt och lerigt på marken, såg massor av turister med lera upp till vaderna haha. Och jag som inte ens har några vandringsskor med mig utan endast joggingskor hade förstört dem helt om vi hade gått.

Dessutom hann vi ta oss fram till alla ställen mycket snabbare och guiden gjorde även en avstickare till hans kompis och hans familj där vi fick te. De drev även något som heter "home stay" där turister får komma och bo gratis mot att de hjälper till lite på gården. Så rolig idé och tydligen väldigt vanligt i Vietnam. Jag vill helt klart prova på home stay någon gång! Och väldigt kul att få prata med lokalinvånarna höra lite om hur det fungerar med skolor osv i området. Och sen stannade vi vid guidens kusin som hade en farm med små kattungar. Efter turen så på väg tillbaka till hotellet stannade vi vid en restaurang och jag fick hälsa på ägarna. Det var tydligen ordnat så jag skulle få äta mat där klockan 19.00 på kvällen. Allt är verkligen fixat och planerat. Så skönt!

Lägger upp alla bilder från Sapa från min kamera i ett separat inlägg. Har hur många bilder som helst!