vendelawendt

CAT CAT VILLAGE

Min sista dag i Sapa åt jag frukost igen, checkade ut från hotellet och sedan blev jag hämtad ännu en gång av min reseguide. Denna gången åkte vi ner mot Cat Cat Vilage där vi parkerade mopen och fortsatte gå genom den lilla byn till fots. Trappor överallt som gick upp och ner och slingrade sig mellan små hyddor där bergsfolket bor och deras små butiker. Gick in i en hydda och fick hälsa på de som bodde där, de hade ett litet kök med en eldsstad och kittel som var deras kök. De har alltså en öppen eld i en liten trähydda. Otroligt brandfarligt såklart. Fick även se hur de plockade hampa-plantan som alltså är marijuana, sen gör de trådar av växten som de plattar ut med en stor rullande planka. Som att kavla växten i princip, sedan sätts trådarna in i en spinnrocka och när det är färdiga kläder färgas det i en stor tunna med en växt med blåa pigment. Så häftigt att se.
Fick även se ett vattenfall, en lokal dansuppvisning och massor av risfält.

På eftermiddagen blev jag avsläppt igen på hotellet, och även nu hade de fixat så jag kunde duscha. Gick sedan upp på deras takterass och tog en kaffe med fantastisk utsikt över Sapa. Efter det var klockan nästan 17.30 och då blev jag upphämtad av en minibuss som körde mig tillbaka till Lao Cai där tågstationen är. Blev avsläppt på en restaurang i närheten där det ingick kvällsmat, och sedan hade personalen på restaurangen min tågbiljett och följde med mig hela vägen till min vagn. Vid 21.40 avgick tåget från Lao Cai tillbaka till Ha Noi, och jag sov ännu en natt på tåget.Anlände tillbaka i Ha Noi runt 05, och då blev jag upphämtad ännu en gång och körd till ett hotell i närheten. Där hade de fixat så jag fick tillgång till gymmet på högsta våningen där det fanns dusch. Fick se soluppgången över Ha Noi från fönstrena där uppe, och efter jag hade duschat fick jag tillgång till deras frukostbuffé.

Och efter det var klockan strax innan 8 och då blev jag återigen upphämtad av buss. Den här gången för att köra ner mot Ha Long och åka på en båttur genom Ha Long Bay! Äntligen var där fler människor och jag slapp vara ensam på turen. Från Ha Noi till Ha Long var det ca 3,5 timme på bussen. Stannade två gånger och tog först en iskaffe och sen stannade vi på en pärlfarm där de visade oss hur man öppnar ett ostron och hur pärlorna ligger inuti. Har aldrig sett det förut, helt fantastiskt.På vägen ner med alla stopp hann man även prata en del med de andra resenärerna. En familj från Nya Zeeland, ett par från Norge, ett par från Schweiz och en kille från England som också reste själv.  Det blev en otroligt rolig båttur och vi sov även ombord, jag hade ett jättefint rum och badrum med stora fönster så jag kunde se ut över havet och alla öar.Fler bilder om Ha Long Bay i ett annat inlägg.