vendelawendt

GILI T - LPMBOK - PADANG BAI

Efter några dagar på Gili T var det dags att åka vidare mot fastlandet Bali. Dagen innan när vi åt middag med Clara och Elena så sa de dock att de inte fått boka färja till Nusa Penida för säkerhetsrisk pga vädret. Och när vi kom hem den kvällen hade vi själv fått ett mail från företaget där vi bokat färjan med där det stod att snabba båtar inte kunde köra pga höga vågor, men att vi kunde åka en alternativ båtresa med en saktare båt. Vi accepterade resan, men när vi kom till terminalen morgonen efter får vi veta att denna resa ska ta 7 timmar... Först båt till den närmaste ön Lombok, bara att komma på den båten var kaos och vi fick själva ta oss ombord båtarna i höga vågor med våra väskor. Perfekt när jag knappt ens kunde gå. Dessutom var det inte alls organiserat och man hörde knappt vilken båt som skulle var. Vi gick på en båt men fick sedan instruktioner om att alla måste gå av för den båten skulle nu åka till en annan destination istället. Efter mycket om och men kom vi på båten och åkte mot en annan ö som är Balis grannö (mer fastland om man jämför storleken på Bali och Lombok med mini-öarna som Nusa Penida, Lembongan och Gili öarna). Båtturen tog ca en timme och sen skulle vi tydligen åka buss i 2,5 timme, vilket vi inte blivit informerade om. När vi väl kom dit blev vi avsläppta och personalen försvann. På den nya terminalen vi kommit till var det också kaos och hundratals turister. Klockan var runt ett på eftermiddagen och plötlisgt skriker en personal att en färja är på väg och alla turister går ner mot hamnen. Efter ca 5 minuter skriker de att färjan är full och då bryter helvetet ut. Turister har varit där i över 6 timmar och detta är den första färjan för dagen. Personalen kan heller inte svara när nästa färja kommer och det blir panik. Otroligt frustrerande att redan ha spenderat över 4 timmar på båt, buss och väntande när vi egentligen skulle åka direkt från Gili T till Padang Bai på 1,5 timme. Den här färjan åker dock aldrig och folk blir väntande i kö. Det finns tre ställen där färjor kan lägga till och det finns NOLL information om varifrån och när nästa färja ska gå. Vi alla står i gassande sol och får vänta i FYRA timmar. Folk hoppar över stängsel, bråkar med varandra, skriker personal och vill få svar. Vissa säger att det ska gå en färja klockan 18 ikväll, vissa säger nästa färja är imorgonbitti. Ibland kommer en färja och folks springer dit, men de fraktar endast varor och bilar, inte turister. Total kaos och där är massvis av familjer med små barn. Fyfan vilken mardröm. Efter över 4 timmar kommer plötsligt en färja och som tur var var den vid den Gate där jag och Brad stod i kö. Vi får dock höra att endast 250 kommer släppas på och vi är över 1000 turister på terminalen... Folk springer från de två andra gaterna och försöker tränga sig på. Men vi har några bakom oss i kön som vägrar låta andra före, som tycker att alla ska hålla sig till kösystemet. Barnfamiljer släpps på som tur är men sen är det bara först på. Eftersom vi hade tur att stå såpass långt fram i kön eftersom vi hade valt att stanna på samma ställe och inte springa fram och tillbaka som de flesta andra så fort en ny båt la till, ibland lönar det sig att ha is i magen och stanna på samma ställe istället för att tränga sig. Runt 18 kom vi på färjan, men det dröjde ytterligare en timme innan vi ens lämnade hamnen. Små sm träbänkar att sitta på och över fyra timmar till Padang Bai på Bali. Vi kom fram runt 23 till Padang Bai och fick sen ta en taxi i ytterligare en timme till Ubud dit vi skulle. Vad som skulle ha varit 1,5 timme blev över 14 timmar. Vi var så trötta men försökte verkligen hålla humöret uppe. Jag och Brad sa flera gånger att det kunde ha varit SÅ mycket värre - tänk om vi haft ett flyg samma kväll, tänk om det varit ännu fler turister och trängsel i den värmen, det hade varit helt fruktasnvärt. Eller tänk om färjan inte alls hade kommit. Så trots att det var en mardrömsdag så kunde det ha varit hundra gånger värre. Tänk bara på alla familjer med små bebisar och småbarn...

Och nu, två veckor att vi lämnade Lombok, inträffade det ett jordskalv förra veckan med 17 döda. Och för nån dag sen var det ytterligare ett jordskalv med 90 döda. Så otroligt hemskt. Så vi har absolut inget att klaga över nu i efterhand!