vendelawendt

BALI - NUSA PENIDA

Hej på er! Bloggen glömdes helt bort på Bali, dels för vi hade fullt upp varje dag och dels för att inget internet var tillräckligt snabbt för att ladda upp bilder. Men nu är vi tillbaka i Cairns i Australien och jag har huuur mycket bilder som helst att visa från Bali.

Den 13 Juli lämnade jag alltså Ha Noi i Vietnam och flög mot Kuala Lumpur i Malaysia där jag mellanlandade i två timmar innan jag åkte vidare mot Bali. Där mötte jag upp Brad och vi båda landade runt 01 mitt i natten. Tog direkt en taxi till Sanur, men hade en väldigt otrevlig chaufför som dessutom släppte av oss på fel ställe. Så vi vandrade runt mitt i natten med våra resväskor och försökte hitta rätt. Det gjorde vi till slut, och dagen efter när vi vaknade så var det lördag och vi käkade frukostbuffé innan det var dags att checka ut och ta oss ner till färjeterminalen. Klockan 13.00 hade vi bokat en färja för att åka ut mot vår första destination: NUSA PENIDA. En ö som vi båda jättegärna ville till eftersom vi sett helt fantastiska bilder därifrån. Ön var inte mycket att hurra för, små vägar och väldigt låg standarad på hus och hotell överlag. Inga resturanger, butiker, shopping eller turistgata att strosa omkring på. Men det var vi beredda på och bodde på ett litet hotell med egen restaurang. Maten där var så otroligt bilig och visade sig även vara helt fantastisk. Så det blev förrätt, huvudrätt och efterrätt varje dag på Nusa Penida.

Vår första hela dag på ön ville vi ta vara på dagen och åka tidigt för att hinna se alla fantastiska platser vi hört talas om. Vi hade diskuterat redan när vi bokade Bali hur vi skulle ta oss runt. Eftersom vi båda är ganska försiktiga av oss och inte tycker om att ta några risker så hade vi googlat och sett att just Nusa Penida finns det knappt någon trafik på, en liten ö med små vägar och inga bilar., endast några taxis. Helt perfekt tänkte vi - är det något ställe vi ska hyra moped på under vår resa så är det ju helt klart Nusa Penida. Sagt och gjort, vi hyrde en moped från vårt hotell för 50kr för en hel dag och gav oss av. Vi märkte dock fort att det finns en anledning till att det knappt är någon trafik på ön - vägarna är nämligen HEMSKA. Så smala, nära branta kanter, extremt branta, fyllda av gropar så man skumpar fram och dessutom ett lager sand och grus ovanpå så man slirar omring utan att få grepp. Och ja, redan på väg till vår första destination stötte vi på en exremt brant backe med massa hål i, Brad körde jätteförsiktigt men vi fick sladd i grusen och mopeden föll på sidan. Eftersom Brad körde och alltså hade plats för sina ben framför sig kunde han enkelt vända sig och ställa sig upp i fallet, men fick sån fart att han inte kunde stoppa benen utan sprang nerför hela backen. Men klarade sig utan minsta skråma. Jag däremot satt där bak och hade mina ben på vars en sida om mopeden, vilket gjorde att jag inte kunde slänga över benet och ställa mig upp i fallet och gled därför med mopeden nerför backen på den extremt skrovliga ytan med massa grus och sand. Det var alltså ett väldigt lugnt fall, men jag hade bara otur att få hela vänstersidan uppskrapad från fot, ben, höft och rumpa. Var i chock efter fallet och efter att ha glidit ner i backen och såg allt blod sippra ut ur mitt ben att det inte ens gjorde ont. Men somt tur var hade vi massa vatten med oss och vi kunde tvätta av den värsta smutsen. Vi var så nära platsen vi skulle till så vi fortsatte dit till fots. Och massa lokalinvånare var snälla och erbjöd mig att göra rent såret på en gång. Fyyyyfan vad smärtan kom då. Blev ompysslad hur länge som helst och varje gång de tvättade med någon stark medicin så ville jag skrika rakt ut.

Vi skulle besöka ett vattenfall men för att ta sig ner dit var det ett par hundra branta trappsteg att ta sig nedför. Helt omöjligt med mitt ben som börjat värka. Så vi gick endast ned en liten bit för att se den fina utsikten, och sen vände vi om för att åka tillbaka och rengöra mitt sår ordentligt.

Duschade av hela benet och såret hur många gånger som helst och de hade även små kit med tandborstar på hotellet så jag tog en ren och borstade hela såret för att få bort all sand. Nere på foten hade jag fått ett ganska djupt sår och Brad fick sitta med en liten metallfil som vi desinfekterat och försöka gräva ut små stenar så såret blev helt rent. Satt med hela knogen i munnen. Jag hade även handsprit med mig och dum som jag var tog jag en masa på handen och satte handen rakt på såret - ögonen tårades på två minuter och jag skrek rakt ut. Gjorde så fruuuuktansvärt ont. Efter det låg jag och grät medan Brad försiktigt duttade med en bomullstuss över hela såret. Ville verkligen inte åka till sjukhuset trots att alla rekommendationer när jag googlade sa att det var viktigt för att vara säker på att få ett rent sår. Men jag tycker ändå att vi gjorde att bra jobb själva och jag kände mig inte bekväm med att besöka ett sjukhus på den lilla ön. På kvällen passade vi i alla fall på att äta massa god mat igen. Det får en ALLTID att må bättre.

Den natten kom värken, och jag sov nog sammanlagt en timme. Kunde inte ligga på min vänstra sida alls och att lyfta benet var omöjligt. Var tvungen att lyfta med mina händer för att ens kunna flytta benet. På morgonen gick det inte att böja benet utan jag gick som om jag hade ett träben. Det kändes som hela benet brann och jag behövde hjälp med att gå. Men envis som jag är visste jag att det var vår tredje och sista dag på ön och jag hade inte fått se alla ställen som fanns att se. Så vi bokade en chaufför för dagen som körde runt oss. Vi fick se:
Kelingking Beach

Ett tempel

Angels BillabongBroken Beach

Vår fina chaufför som var SÅ snäll och väntade tålmodigt på mig medan de andra gjorde en vandring ner till en strand, höll min väska och gav mig en "tongkat" som det heter på indonesiska - nämligen en vandringsstav för att hjälpa mig gå. Helt enkelt en käpp som vi hade sagt på svenska haha. Sådär, det var uppdateringen om våra första dagar på Bali. Hoppas att nästa inlägg kan komma upp snart. Vi har nämligen inte internet i Brads lägenhet utan får använda våra mobiler. Just nu sitter jag på biblioteket i Cairns och har precis skaffat ett lånekort och lånat några böcker. Passade på att ta med min dator och minneskortet till kameran så jag kunde ladda upp några bilder. Idag är det torsdag och jag var på bodypump imorse. Ikväll har Brad fotbollsträning så jag velar mellan att gå tillbaka till gymmet för ett kvällspass eller stanna hemma och läsa en av mina böcker... Just nu är klockan 14.30 och jag ska snart gå tillbaka hem och lägga mig vid poolen ett tag. Det var lite molnigt imorse men solen kikade fram igen för nån timme sen. Ha en fin torsdag!