vendelawendt

ROTTNEST ISLAND PART 4

De sista bilderna från min och Linas dag på Rottnest Island:

TIPS: appar

Tänkte tipsa om några av mina favoritappar som jag använder mig av en massa här i Australien. De underlättar verkligen för mig på många sätt och vis. Eftersom jag har en Samsung med Androids nedladdningsapp så är det inte säkert att alla dessa appar går att ladda ner på en iPhone. Men det borde finnas liknande appar.

ANZ goMoney: Om ni är nya i Australien och ska skaffa bankkort så kan jag verkligen rekommendera ANZ. Bara gå in på deras närmsta kontor, fyll i lite papper och nån dag senare kommer kortet hemskickat. Det kostar ingenting, men man ska däremot föra över 10 dollar direkt till kortet för att aktivera det. Och de har en superbra app som då heter ANZ goMoney där man kan sköta allt direkt i mobilen.

Transperth: Perths motsvarighet till Skånetrafiken, SL osv. Här kan du se alla bussar, tåg, tidtabeller osv. Transperth gäller dock endast för staden Perth, inte hela Australien.

SMHI väder: En jättebra väderapp där man kan se väderprognosen för 10 dagar framöver. Deras prognoser stämmer till 98%.

Tripadvisor: En jättebra app där man kan kolla upp hotell, aktiviteter, restauranger osv över hela världen. Slå på GPS:en och du får genast upp ALLT som finns att göra runt omkring dig. Perfekt sätt att utorska en ny stad med.

Currency Converter: Med denna app kan du lätt kolla upp valutan i det land du befinner dig i. Och du behöver inte ha tillgång till internet. Du kan välja mellan alla valuter i världen, och slå sedan in en summa för att se hur mycket det motsvarar i svenska kronor. Och tvärtom.

Gumtree AU: Australiens motsvarighet till blocket. Här kan privatpersoner sälja allt ifrån kläder, surfbrädor, kameror, bilar, våtdräkter osv.

Uber: Det här är en otroligt smart grej som nyligen kommit hit! Det finns bland annat i USA och i lite andra länder. Är inte helt 100% på ifall det fungerar i hela Australien, men det fungerar i alla fall i Perth. Det är en app där man kan beställa taxi. Folk som har lite tid över kan alltså köra taxi privat i sina egna bilar, vilket betyder att det blir mycket billigare än vanlig taxi. Du signar upp på appen, går in, sätter igång GPS:en och på en karta kan du se alla bilar i närheten som kör just nu. Klicka på en bil och du får upp en bild på föraren och vad andra taxiåkare har tyckt om just den här personen. Det är huur smidigt som helst och p.g.a. bilden på föraren och all information som du får så är det här säkrare än vanlig taxi. Allt registreras, och skulle något hända så vet man exakt vem det var som körde, registreringsskylt, vad det var för slags bil osv. Jag och Keiana beställde en taxi via den här appen i lördags och såfort vi tryckt på "beställ" så stod det att den skulle vara framme om 3 minuter. Sedan kan man följa bilen på kartan i mobilen och se när den står utanför. Helt perfekt!

Riktiga vykort: Det här är en jättebra app från Posten i Sverige. Man kan designa sina egna vykort med egna bilder och fylla i en adress, sen skickas det till Postens kontor via internet, där det sedan skapas på plats i Sverige och skickas ut. Det går alltså lika fort som att skicka ett vykort inom Sverige. Inga fördröjda leveranstider, inga dyra fraktkostander, man kan skicka personliga vykort och det är riktigt bra för miljön att det slipper transporteras över hela världen.

Och ifall ni också har en mobil där man kan designa sin hemskärm hur man vill så rekommenderar jag att lägga in två klockor. En inställd på staden du bor i just nu, och en som är inställd på Sverige. Helt perfekt att alltid ha koll på tidsskillnaden.

Så, det var några av mina tips på appar på er som också ska hit till Australien, eller ut och resa i ett annat land.

WEDNESDAY

En bild från min gata

Idag har jag haft ännu en fullspäckad dag. Startade dagen med en playdate hemma hos Jessica och småkillarna som hon passar. Barnen lekte jättebra tillsammans och vi hann stanna någon timme. Sen åkte vi hem, åt lunch, lämnade storflickan på skolan och sen drog jag och lillflickan till ett badhus. Vi plaskade och lekte en stund innan vi åkte hem. Min värdmamma är iväg med jobb några dagar så min värdpappa tyckte att vi skulle passa på att beställa hem hämtmat. Det blev fish and chips och flickorna studsade omkring av glädje. Otroligt gott!

SIMMA MED DELFINER

Klockan här: 20:15

ÅÅÅH, på lördag ska jag äntligen få simma med delfiner! Har velat göra detta i hela mitt liv och igår bokade jag och Lina in det på lördag. Vi ska åka ner till Rockingham och sedan åka ut med båt därifrån. Båtturen kommer ta 3-6 timmar beroende på hur snabbt vi hittar några delfiner. Sedan kommer vi att få låna all utrustning på båten såsom våtdräkt, cyklop, snorkel osv. Ifall vi mot förmodan inte skulle se några vilda delfiner så får vi komma tillbaka helt gratis en andra gång.

Båtarna har en delfinradar som känner av var de är någonstans (eller hör deras ljud under vatten kanske?). Är inte helt säker på hur det fungerar men hur som helst så hittar man ett delfinstim 98% av gångerna. Har åkt ut på en Dolphin Cruise en gång i Gran Canaria med en liknande delfinradar där jag också fick se vilda delfiner. Men den här gången ska jag få hoppa ner i vattnet och simma med dem. Är så himla glad över att jag köpte en undervattenskamera nu i helgen så jag är redo att fånga denna händelse på bild.

WORKOUT

Vilken bra träningsvecka jag har haft! Har hunnit med två träningstillfällen med min PT, tagit mig själv till gymmet två gånger, gått på spinning, bodypump och även sprungit en runda. Alltså sju pass på sju dagar. Känns bra att jag äntligen kommit igång med träningen. Mitt gymkort i Sverige gick ut i december, och sen åkte jag till Budapest i januari, åkte fem veckor till Los Angeles i slutet av januari och va inte hemma förrän mars. Sen när jag väl var hemma hade jag bara ca en månad på mig innan det var dags att åka hit till Australien. Så träningen för mig har verkligen varit i botten i detta året. Men nu är jag igång!

UNDERVATTENSKAMERA

Under veckan har jag mejlat lite med en tjej på Gumtree (Australiens motsvarighet till Blocket.se) som sålde en undervattenskamera. Har funderat på att köpa en ända sedan jag kom hit eftersom det är perfekt att ha när jag surfar, simmar med delfiner, åker ner i hajbur osv. Vill verkligen fånga ALLA mina upplevelser på bild så slog till efter att ha pratat lite med den här tjejen. Hon skickade en massa bilder som tog tagit under vatten, berättade hur gammal den var osv. Så idag körde jag dit och kom hem den här lilla söta kameran.

Den är verkligen hur liten som helst. Blev lite chockad när hon lämnade över påsen med alla tillbehör. "Jaha, och kameran då?", tänkte jag. Med den låg i en liten påse och var knappt 5cm lång. Provade den direkt i poolen när jag kom tillbaka och allt fungerar som den ska.

Nu hoppas jag bara att det inte ska regna nästa helg också så vi kan komma iväg och simma med vilda delfiner.

SATURDAY

Klockan här: 15:12

Vilken härlig lördag jag hade igår! Trots att det regnade hela dagen så hade jag och Keiana en mysig dag på Garden City. Blev lite shopping innan vi både åkte hem var för sig för att äta middag. Senare på kvällen blev jag upphämtad av Keiana och hennes värdmamma som körde oss ner till Fremantle där vi såg filmen Pitch Perfect 2. Och den var verkligen minst lika bra som ettan, om inte bättre. Riktigt bra film! Efteråt gick vi till Newport som vi tyckte såg ut som en mysig lite bar. Men den var så himla stor och nya rum öppnade upp sig överallt. Det var riktigt mysigt inrett och hela stället liknande en mysig innergård utomhus, fast vi var inomhus. Lät förvirrande förklaring kanske, haha. Men där var en massa folk i blandade åldrar som satt och snackade eller kollade på Footy-matchen som sändes på storbildsskärmarna. Där var även ett liveband och efterhand som kvällen gick började folk gå upp och dansa. Både jag och Keiana gillade detta stället hundra gånger bättre än Metropolis som var en klubb vi gick till förra veckan. Newport var dessutom gratis och hade säkert 5 olika barer och massa olika rum. Riktigt bra ställe! Åker ni till Perth så rekommenderar jag er att gå dit!

På väg hem beställde vi även en Uber via deras app. Det är en jättesmart sak som bland annat finns här i Australien. Tänkte berätta lite mer om det en annan dag och även tipsa om 6 superbra appar som är skitbra ifall man ska spendera ett år i Australien.

MOVIE NIGHT

Klockan här: 13:10

Hej på er! Igår hade jag en hur mysig kväll som helst. Hämtade upp Lina på tågstationen runt 19 och körde sedan för att köpa lite ananas, vindruvor och annat gott. Åkte sedan hem till mig och mitt lilla hus och dukade fram all frukt, tände ljus och fixade lite. En stund efteråt kom Elina hit och sedan hade vi lite girls night med filmen Pitch Perfect. Ååh vad jag älskar den filmen! Så himla rolig. Vi planerade även lite inför nästa helg då vi eventuellt ska ner till Rockingham och simma med vilda delfiner. Jag hoppas verkligen att det blir av för detta är något jag velat göra hela mitt liv. Elina åkte hem runt 01 och Lina stannade kvar för att sova över. Nu på morgonen åt vi frukost tillsammans innan jag körde Lina till tågstationen. Åkte sedan direkt till gymmet för att träna lite, och det blev riktigt intensiv träning i 1,5 timme. Först lite uppvärmning, sen intervaller på löpbandet i en halvtimme följt av träningsprogrammet för armar och rygg som jag fick av min PT. Vart helt slut efteråt, men nu har jag i alla fall duschat och gjort mig redo för att snart hämta upp Keiana och åka till Garden City som är ett otroligt mysigt shoppingcenter ca 10 minuter från oss. Ikväll ska även jag och Keiana gå på bio, och vi ska se Pitch Perfect 2. Så det var verkligen passande att jag såg ettan igår eftersom jag inte sett den på säkert 2-3 år. Jag hoppas verkligen att tvåan är minst lika bra som ettan.

Ha en trevlig lördag allihop!

ROTTNEST ISLAND PART 3

Här kommer lite fler bilder från min och Linas dag på Rottnest Island förra helgen. Vi kände oss som två små flickor på cykelutflykt med skolan utrustade med ryggsäck och cykelhjälm. Här är det nämligen lag på att alla, oavsett ålder, måste cykla med cykelhjälm. Och cyklarna här har bara handbromsar och ett rakt cykelstyre ganska långt fram. Så man måste verkligen sitta framåtlutad helahela tiden, vilket gör det lite svårt att sitta skönt och avslappnat. Cykelkorgar har man heller inte. Så därför var det smart av oss att ta ryggsäckar så de i alla fall satt bra på ryggen.

Det är verkligen ett stort tips till alla er som ska åka till Australien - ta med en ryggsäck. För du är körd om du vill uppleva detta land och du bara har en väska att ha över ena axeln. Så ta med en ryggsäck!

COTTESLOE

Klockan här: 16:41

Igårkväll mötte jag upp Keiana och åkte ner till Cottesloe Beach för att se solnedgången. Dock körde vi lite fel och kom inte fram förrän solen precis gått ner bakom horisonten. Men det vart jättefint på stranden ändå. Hela himmeln var alldeles orange. Gick längs stranden en stund innan vi tillslut hoppade in i bilen och åkte ner till Fremantle. Där köpte vi vars en glass och satte oss i den mysiga hamnen.

Glömde tyvärr ta med kameran så har bara dessa suddiga bilder:

CAMPING

Gissa vad jag köpte idag? Jo ett tält! Hade lite tid på mig innan jag skulle träffa min PT så gick in i lite affärer runt gymmet. Såg en campingaffär och blev lite nyfiken. Gick in för att bara kolla runt lite, och kom ut med ett tält! Alla tält kostade ca 200-500 dollar, också mitt bland alla dyra tält såg jag ett litet kap för tre personer som såldes ut för 60 dollar just den här veckan. Det fanns bara ett kvar så jag tog det direkt. Australien är ju ett riktigt backpacker-land som verkligen ska upplevas. Att bara bo inne i storstad är inte rätt sätt att se Australien, så därför kommer ett tält verkligen komma väl till användning. Man får tälta helt gratis på de flesta ställen, till och med på en del campingar med toaletter. Så man sparar verkligen in en hel del pengar med ett tält. Outbacken här i Australien är ju verkligen helt otroligt, så att bo mitt bland alla djur och natur är helt klart ett måste. 60 dollar motsvarar ca 400 svenska kronor, så för detta billiga pris har jag nu gratis boende för alla mina månader här borta när jag sticker iväg för att upptäcka nya platser.

Min pojkvän fick även jobb idag! Han kommer hit den 3 juli och har nu också fått ett slags au pair-jobb, fast han ska bo hos en familj som har ett eget dagis hemma. Eller dagmamma kanske man ska kalla det. Så han kommer bo där och hjälpa till med barnen om dagarna. Tror verkligen att det kommer passa honom hur bra som helst! Så vi pratade i telefon i ca en timme idag samtidigt som jag googlade runt på olika ställen jag vill besöka här i Western Australia.
Jag bor som sagt i staden Perth som ligger på västkusten, långt ifrån alla andra storstäder. Sydney, Brisbane, Melbourne osv ligger alla på östkusten. Så Perth ligger lite off. Men jag älskar verkligen denna staden! Är så otroligt glad att jag hamnade just här. Jag vill jättegärna upptäcka och se östkusten eftersom det är mest känt i Australien. Men nu när jag bor på västkusten vill jag även se lite mer av staten Westen Australia också. Har redan varit nere i södra WA och sett Margeret River, så nästa gång jag åker iväg vill jag gärna åka norrut. Har hittat en hel del fina platser som jag vill besöka och har börjat skriva upp en lista på allt som finns att göra och se i städerna i norr. Så jag hoppas att det blir en liten tripp norrut snart.

SUNNY DAY

Klockan här: 12.35
Ååh vilket härligt väder det är idag. Sitter just nu vid poolkanten ute i trädgården och äter sushi. Under morgonen och förmiddagen har jag städat huset och även varit och handlat. Nästan alla stora matbutiker här i Australien har en sushidisk där man kan köpa supergod och fräsch sushi att ta hem i små förpackningar. Har gjort det par gånger och det är så himla gott och smidigt.
Har ca två timmar på mig att njuta av solen innan det är dags för mig att åka till gymmet och träna med min PT. Idag ska vi köra ben och rumpa, och jag ser fram emot att få ett bra träninsprogram.
Ikväll blir jag upphämtad av Keiana, som är en au pair från Kanada som bor ca 5 gator bort, och vi ska åka ner till stranden för att kolla på solnedgången.
Finns det något bättre sätt att spendera sina kvällar på?

PLAYDATE

Idag har jag och tjejerna haft fullt upp. Började dagen med en playdate nere på Arts Centre där "The Fun Bus" var. En buss som kommer fylld med leksaker varje onsdag och lite personal som ställer fram massor av lådor med olika leksaker, som en musiklåda, utklädningslåda, docklåda, billåda osv. Och massa filtar som man kan sitta på. Väldigt uppskattat av barnen. Så där var vi idag och lekte med barnens bästa kompis. Vi hade även med oss lunch som vi åt där och efteråt åkte vi raka vägen till skolan för att lämna storflickan. Sen stack jag och lillflickan till en park precis bakom skolan där vi mötte upp Keiana, som är en au pair från Kanada som jag umgåtts en del med, och pojkarna som hon passar. Lekte där i några timmar och sprang runt innan vi var tvungna att hämta storflickan på skolan igen. Så vi har haft en busy dag och knappt varit hemma alls. Men flickorna älskar playdates så de får leka med andra barn, och det är roligt för mig att kunna umgås med någon samtidigt också. Så det har verkligen varit en härlig dag.

SOUTH BEACH

Några bilder från min och flickornas härliga eftermiddag. Vi åkte ner till South Beach för att leka lite på lekplatsen. Vi gick även ner till stranden en stund och plockade snäckor innan vi åkte hem. Så himla mysigt där nere i eftermiddagssolen.
Inga ord i världen kan beskriva hur mycket jag älskar denna stad. Och vädret gör allt så mycket bättre. Det är alltid behagligt ute. Fast det inte är supervarmt varje dag nu under hösten så klarar man sig alltid med en kofta. Så himla härligt att alltid kunna vara ute. Älskar klimatet här.

LAST NIGHT

Klockan här: 12.15
Hej! Då var det tisdag, och hittills har jag lämnat storflickan på skolan och sen jobbat på Dinner Twist. Mina armar är helt förstörda efter de senaste dagarna. De har inte riktigt "damcyklar" här så när vi cyklade runt hela ön i lördags satt jag framåtlutad med armarna utsträckta i flera timmar. Och i söndags på surfingen använde jag dessutom armarna en hel del med att bära brädan ut i vattnet mot vågorna, när jag pushade upp mig själv till stående position på brädan och när jag höll balansen. Dessutom så tränade jag igår med min PT för första gången och såklart skulle vi köra armar och överkropp. Hon körde ett riktigt tufft pass med mig och mina armar bara skakade efteråt. Så ja, mina armar är helt förstörda. Varit lite tungt att bära alla tunga lådor idag men det har gått bra.