vendelawendt

BUDAPEST

Okej, nu ska jag försöka skriva om allt som är värt att veta om Budapest. Vi hade inte planerat resan eller läst på om staden innan vi bokade, utan vi gjorde det helt spontant efter att ha hittat ett otroligt billigt hotell samt flyg. Jag älskar att resa och kollar ofta runt på olika resehemsidor för att drömma mig bort och hitta inspiration. Och just den här gången var min pojkvän med, och när vi såg priset kunde vi helt enkelt inte stå emot.

Boende

Vart bodde vi då? Jo på ett litet hotell mitt i centrum som hette Europa Centerpoint Guesthouse. Vi bokade via Hotels.com, och man behövde inte betala i förväg utan det gjorde man på plats. Givetvis fick man reda på summan direkt vid bokning så det inte blev några överraskningar. Vi betalade 500 svenska kronor (ja, femhundra kronor. Jag missade inte en nolla) för tre nätter för två personer. Förstår ni hur billigt det är??? Med tanke på priset hade vi absolut inga förväntningar alls, och vi blev faktiskt imponerade över hur fräscht rummet var och hur skön sängen var med tanke på det priset. Vi hade även utsikt ner på gatan där alla bussar och tunnelbanor gick. Vi hade gångavstånd till allt, så hotellet har verkligen perfekt läge! Man kunde även lägga till frukost, men med tanke på att hotellet var så litet och endast hade 6 rum (!!!) kände vi att det var nog inte värt pengarna. Vi valde att istället gå upp ca 9-10 och vänta med att äta till lunchen, sen fikade vi oftast eller tog något litet under eftermiddagen, och sen åt vi middag runt 19. Men vill man ha frukost går det att beställa till. Något som kan va bra att veta är att Budapest är en storstad vilket betyder att där aldrig är tyst, så har man en rum utåt gatan får man räkna med att man ständigt hör polisbilar, spårvagnar som dundrar fram, folk som skriker osv. Jag tycker personligen att det är charmen med en storstad, men är man känslig om nätterna ska man nog inte bo mitt i centrum.

Utsikten från rummet

Glömde givetvis att ta bilder på vårt rum, men här är tre från hotels.com

Flyg

Vi bokade flyg via Wizzair och hittade tur- och retur för två personer för ca 1000 SEK. Flygning med detta företaget är lite speciellt, för du måste checka in er online ett tag innan er avresedag och skriva ut era boardingpass hemma. Och detta är jätteviktigt, för utan boardingpassen kommer man inte igenom säkerhetskontrollen. På flygplatsen fungerar allt som vanligt, men istället för att checka in vid disken visar du boardingpassen och lämnar in väskan bara. Likadant på hemresan så det gäller att inte slarva bort papperna under resan. Jag hade rekommenderat att ta en extra kopia på boardingpassen och förvara dem på två olika ställen ifall att.

Mat och dryck

Maten var billigare än i Sverige, en maträtt kostade ca 3000 HUF (Hungarian Forint) vilket motsvarar ca 90 SEK. Och en stor läsk kostade ca 17 SEK, och öl/cider låg på ungefär samma pris. 3000 HUF va nog den fyraste rätten vi åt, vanligtvis låg det på ca 2000 HUF. Så en måltid ute med mat och dryck blev ca 100 SEK på en fin restaurang. Lunch var billigare givetvis. Det dyraste vi åt va inne på Hard Rock Cafè när vi käkade lunch. Så på hela resan klarade vi oss på 500 SEK per person för mat.

Se och göra

Vi spenderade fyra dagar i Budapest, och vi hade fullt upp från morgon till kväll. Första kvällen ville vi se den kända Kedjebron, så vi gick in på google maps i mobilen, aktiverade wifi och GPS, slog in vägbeskrivning från vår plats till kedjebron. Sen tog vi bussen tre hållplatser och gick några meter, sen var vi framme. Tog ca 20-30 min att gå från vårt hotell, men vi var osäkra på avståndet första kvällen så därför tog vi bussen. Jag kan verkligen rekommendera att åka till bron på kvällen när det är mörkt ute, för hela bron och staden är upplyst och fullkomlit glittrar i mörket. Så vackert! Sen gick vi runt, kollade in staden, tog en hiss upp på ett litet berg till slottet. En otroligt pampig byggnad med utsikt över hela floden nedanför och staden. Dagen efter besökte vi ett museum som handlade om Budapests historia, är egentligen inte något större fan av museum men det var ändå rätt intressant. Alltid roligt att veta lite bakom staden man besöker. Sen tog vi oss vidare till Buda Castle och Markus Kyrkan. Så himla fint! Utsiken där va också helt otrolig. I närheten låg stället "Labyrintus", som förr i tiden var ett fängelse under staden där mannen bakom myterna om Dracula satt fången. Rikigt spännande, men också läskigt.

Är man intresserad av museum så har man gratis inträde till nästan alla i hela Budapest om man köper deras "Budapest Card" för ca 250 SEK. Då åker man gratis buss, tunnelbana, spårvagn, man får rabatt på en massa restauranger, gratis inträden på de flesta museum, rabatt på deras badhus och SPA, gratis sightseeing. Så köp det kortet! Riktigt värt. Går att köpa direkt på flygplatsen samt på alla hotell. Det finns även en mysig park några tunnelbanestationer från vårt hotell, där finns det kända torget Heroes Square, ett zoo, mysiga cafèer osv. Kan tänka mig att parken är jättefin på våren/sommaren när alla blommor och träd slagit ut.

Det bästa tyckte vi var att gå runt, för staden är så vacker i sig. Bara kolla på bilderna nedan. Och det är helt gratis, så vill man bara lära känna staden kostar det absolut ingenting. Man måste inte betala massa dyra pengar för att hitta på något om dagarna.

KedjebronUppe vid slottet, så fin utsikt!Museum, Buda Castle och Markus KyrkanLabyrinternaHeroes Square och stadsparken

Shopping

Jag shoppade inte så mycket i Budapest, men det blev i alla fall lite kläder och souvenirer. Marcus gick däremot loss och köpte en massa fina kläder! Det var inte supersuperbilligt, men ändå betydligt billigare än i Sverige. T.o.m. inne på H&M så när man omvandlade deras ungerska pengar till SEK så var det billigare än i Sverige. Inne på min favoritaffär Reserved (som jag gick loss inne på i Prag) har de en massa fina och lite lyxigare kläder för både killar och tjejer. Jag försökte vara ekonomisk och kollade inte ens på tjejavdelningen, men Marcus fastnade jättemycket för killavdelningen och kom ut med både fina stickade tröjor (bl.a. den mörkblåa han hade på bilden ovanför där vi äter mat) för ca 149-199 kr, en fluga för ca 70kr, t-shirtar, skärp, halsduk osv. Tror allt gick på ca 400-500kr, medan i Sverige hade det lätt blivit över 1000kr.

Vårt hotell låg ca en kvarts gång från shoppinggatan, och den ligger i sin tur knappt 10 min från den kända kedjebron. Och här hittar ni allitfrån små mysiga lokala butiker, små souvenirshopar, mysiga cafèer, restauranger, vanliga affärer såsom H&M, Mango, Zara, New Yorker, och även mina utländska favoriter Reserved och Bershka. Och alla priser va billigare än Sverige.

Shoppinggatan

Övrigt

Som ni nog förstår blev denna resa väldigt billig! 1000kr för flyg för två personer, 500kr för hotell för två personer (3 nätter) och totalt växlade vi 2000kr var. Så HELA resan gick på knappt 3000kr per person. Och vi båda blev förälskade i staden och vill verkligen resa tillbaka dit. Är ni sugna på en mysig weekend nu till våren med antingen sin pojk- eller flickvän, sin bästa vän, kompisgäng eller sin familj, men inte har så mycket pengar. Åk till Budapest! Ni kommer älska det!

Hoppas jag inte glömt något nu.