vendelawendt

OUTFIT

Såhär ser jag ut idag! Efter vår hiking imorse åkte vi tillbaka till huset för att äta, duscha och byta om. Medan Inteus tog en tupplur och Lina jobbade lite, så gick jag och Johanna en runda i området. Är fortfarande helt fascinerade över deras mysiga små amerikanska gator med hus som ser ut att komma ifrån en saga. Så annorlunda från våra hus här i Sverige!

GRIFFITH PARK

Idag tog vi oss upp till Griffith Park för att hika lite. Gjorde misstaget att varken äta frukost innan eller ta med oss dricka, så trots att solen inte sken så var vår en timmes hiking upp rätt ansträngande. Men det var underbart också! Vilken utsikt alltså. Är ni någon gång i LA måste ni åka till Griffith Park. Otroligt fint naturreservat. Så fascinerande att se vildmark mitt i en storstad.

LOS ANGELES

Vi är äntligen framme och under vår första dag har vi hunnit med massor! Ätit klassisk amerikansk frukost ute, varit i Hollywood, sett walk of fame, åkt runt i Beverly Hills och kollat in alla gigantiska hus, shoppat, sett Rodeo drive, Boulevard, sunset strip, utsikt över LA osv osv. ÄLSKAR staden! Imorgon ska vi hajka upp till hollywood-skylten.

ON THE PLANE

När ni läser detta sitter jag och Johanna på planet över Atlanten. Vi kommer landa halv sex på kvällen (amerikansk tid), men då är klockan mitt i natten här i Sverige så vi kommer antagligen somna direkt när vi kommer fram. Under tiden kan ni få se några bilder från i somras. Hittade dessa när jag rensade kameran förra veckan. En varm sommarkväll hade inte varit helt fel just nu. Tur att vi kommer få uppleva det igen om bara några timmar! Ska försöka skriva något imorgon när vi är framme och fått sova ut. Ha det så bra sålänge!

SMOOTHIE

Asså herregud, kan ni fatta. Imorgon åker vi! Börjar faktiskt bli lite nervös? Vet inte riktigt varför, men det är väl ganska naturligt när man ska åka så långt och va borta en månad. Men men, jag ser verkligen fram emot det! Har i alla fall allt det viktigaste, såsom försäkringspapper, pass, flygbiljetter, visum, kläder och pengar. Glömmer jag någon småsak är det inte hela världen!

Inledde denna måndagsmorgon med en god smoothie. Var längesedan jag gjorde det, men blir oftast så för mig under vinterhalvåret. Är rätt frusen av mig och då brukar inte en kall smoothie locka. Men det är ju så gott!

Denna måndag är det jobb på Skopunkten som gäller för mig. Känns lite konstigt att va borta hela dagen idag, komma hem vid 18 ikväll, fixa det sista, lägga sig och sen är det plötsligt dags att åka. Känns så skumt!

2013 - OLD PICS

Godmorgon! I bist på annat tänkte jag visa de här bilderna jag hittade på datorn. Jag har haft några olika bloggar i mina dar, och här är några bilder från en blogg jag hade år 2013. Två år har gått, och jag tycker inte att jag har ändrats sååå mycket. Eller? Tycker det är så himla svårt att se förändringar på sig själv.

TODAY'S

Tänkte bara slänga upp en liten snabbis på dagens outfit innan jag sticker vidare till Marie för lite tjejmys. Körde på gulddetaljer till min fina Odd Molly-blus. Ser ni att jag har mitt nya armband från Marc by Marc Jacobs? Älskar det!

JUST ORDERD

Godmorgon på er! Så skönt att det äntligen är lördag, inte för det gör någon större skillnad för mig med tanke på att jag endast jobbar ibland, nån helg, nån dag mitt i veckan. Vardagar och helg smälter ihop för mig! Men men, att vakna en lördagmorgon är ändå lite speciellt för känslan av helg är så tydlig med tanke på att hela min familj är hemma. Annars vaknar jag oftast upp i ett tomt hus mitt i veckan.
Lördagen är här och lönen likaså, vilket jag firade precis med lite shopping. Klickade hem lite saker jag varit sugen på ett tag:

Bland annat en söt liten gubbe till att ha te i. Jag älskar te, och min mamma likaså. Så jag beställde precis två stycken, en som mamma kan få som en "extrapresent" i mars när hon fyller år, och en som jag kan lägga i min lilla flyttlåda som redan är full av användbara saker som bara står och väntar på dagen jag flyttar hemifrån. Dock kommer det dröja ett tag till, men alltid kul att samla på sig saker så man är redo när dagen väl är här. Kostade endast 10kr styck!

Sen passade jag även på att köpa nya örhängen, eftersom mina fina silverörhängen gick sönder pga allt vatten när vi var på Ystad Saltsjöbad. Så himla tråkigt. Valde dessa för 50kr, ingen bra kvalité kan jag tänka mig. Men de får hålla sålänge de håller, tyckte att de va jättefina:

Slog även till på en ansiktsmaskin som ska vara grym på att rengöra huden. Både peela, rengöra, skrubba och ta bort sminkrester osv. Ska bli spännande att testa:

Det var allt jag hade att visa nu. Ska skynda mig in i duschen för att tvätta håret innan jag måste fixa lite ärenden. I eftermiddag väntar släktträff och det ska bli jätteroligt. Och ikväll sticker jag nog inom en sväng till Marie. Ha en trevlig lördag allihop! <3

MARC BY MARC JACOBS

Hej på er! Detta är ett tidsinställt inlägg eftersom jag är på jobb just nu. Kände bara att jag var tvungen att visa vad jag fick hem igår!

I december någon gång hamnade jag på en underbar hemsida som sålde ut massa märkessaker billigt. Kommer inte ihåg hemsidan namn, men funktionen påminde om members.com och campadre. Det är alltså en hemsida som har olika samarbeten med stora företag och säljer ut märkesprodukter till ett billigare pris under en begränsad tid. Jag lyckades hitta den här hemsidan när de sålde ut Marc by Marc Jacobs-produkter, och jag slog till på ett armband och klocka till ett grymt bra pris! Och igår kom de, iiih är såå glad. Materiall lycka när den är på topp alltså. Så himla fint. Tog armbandet i guld så jag kan matcha det till mitt fina guldhalsband jag fick av min pojkvän. Och jag valde en ganska stilren klocka med lite detaljer i rosèguld. Gillade inte alls det från början, men det har börjat växa i mina ögon de senaste månaderna. Så därför valde jag med endast lite detaljer, istället för en hel klocka i rosèguld. Tyckte detta var lagom för mig, och jag älskar det i kombination med svart och vitt!

Förlåt för oskarpa bilder, men tog dem igårkväll när solen redan gått ner...

INSTAGRAM

Hade planer på att sticka till RoseGarden imorgon och luncha med Johanna och Johanna, och såg verkligen fram emot det. Dock fick jag ställa in dem idag då jag behövs på jobb imorgon. Måste verkligen tjäna ihop varenda liten krona jag kan!

Har tidsinställt ett inlägg till imorgon under dagen då jag är på jobb, och just nu tänkte jag visa mina fyra senaste bilder från instagram.

Jag heter vendelawendt på instagram. Följ gärna! <3

BUDAPEST

Okej, nu ska jag försöka skriva om allt som är värt att veta om Budapest. Vi hade inte planerat resan eller läst på om staden innan vi bokade, utan vi gjorde det helt spontant efter att ha hittat ett otroligt billigt hotell samt flyg. Jag älskar att resa och kollar ofta runt på olika resehemsidor för att drömma mig bort och hitta inspiration. Och just den här gången var min pojkvän med, och när vi såg priset kunde vi helt enkelt inte stå emot.

Boende

Vart bodde vi då? Jo på ett litet hotell mitt i centrum som hette Europa Centerpoint Guesthouse. Vi bokade via Hotels.com, och man behövde inte betala i förväg utan det gjorde man på plats. Givetvis fick man reda på summan direkt vid bokning så det inte blev några överraskningar. Vi betalade 500 svenska kronor (ja, femhundra kronor. Jag missade inte en nolla) för tre nätter för två personer. Förstår ni hur billigt det är??? Med tanke på priset hade vi absolut inga förväntningar alls, och vi blev faktiskt imponerade över hur fräscht rummet var och hur skön sängen var med tanke på det priset. Vi hade även utsikt ner på gatan där alla bussar och tunnelbanor gick. Vi hade gångavstånd till allt, så hotellet har verkligen perfekt läge! Man kunde även lägga till frukost, men med tanke på att hotellet var så litet och endast hade 6 rum (!!!) kände vi att det var nog inte värt pengarna. Vi valde att istället gå upp ca 9-10 och vänta med att äta till lunchen, sen fikade vi oftast eller tog något litet under eftermiddagen, och sen åt vi middag runt 19. Men vill man ha frukost går det att beställa till. Något som kan va bra att veta är att Budapest är en storstad vilket betyder att där aldrig är tyst, så har man en rum utåt gatan får man räkna med att man ständigt hör polisbilar, spårvagnar som dundrar fram, folk som skriker osv. Jag tycker personligen att det är charmen med en storstad, men är man känslig om nätterna ska man nog inte bo mitt i centrum.

Utsikten från rummet

Glömde givetvis att ta bilder på vårt rum, men här är tre från hotels.com

Flyg

Vi bokade flyg via Wizzair och hittade tur- och retur för två personer för ca 1000 SEK. Flygning med detta företaget är lite speciellt, för du måste checka in er online ett tag innan er avresedag och skriva ut era boardingpass hemma. Och detta är jätteviktigt, för utan boardingpassen kommer man inte igenom säkerhetskontrollen. På flygplatsen fungerar allt som vanligt, men istället för att checka in vid disken visar du boardingpassen och lämnar in väskan bara. Likadant på hemresan så det gäller att inte slarva bort papperna under resan. Jag hade rekommenderat att ta en extra kopia på boardingpassen och förvara dem på två olika ställen ifall att.

Mat och dryck

Maten var billigare än i Sverige, en maträtt kostade ca 3000 HUF (Hungarian Forint) vilket motsvarar ca 90 SEK. Och en stor läsk kostade ca 17 SEK, och öl/cider låg på ungefär samma pris. 3000 HUF va nog den fyraste rätten vi åt, vanligtvis låg det på ca 2000 HUF. Så en måltid ute med mat och dryck blev ca 100 SEK på en fin restaurang. Lunch var billigare givetvis. Det dyraste vi åt va inne på Hard Rock Cafè när vi käkade lunch. Så på hela resan klarade vi oss på 500 SEK per person för mat.

Se och göra

Vi spenderade fyra dagar i Budapest, och vi hade fullt upp från morgon till kväll. Första kvällen ville vi se den kända Kedjebron, så vi gick in på google maps i mobilen, aktiverade wifi och GPS, slog in vägbeskrivning från vår plats till kedjebron. Sen tog vi bussen tre hållplatser och gick några meter, sen var vi framme. Tog ca 20-30 min att gå från vårt hotell, men vi var osäkra på avståndet första kvällen så därför tog vi bussen. Jag kan verkligen rekommendera att åka till bron på kvällen när det är mörkt ute, för hela bron och staden är upplyst och fullkomlit glittrar i mörket. Så vackert! Sen gick vi runt, kollade in staden, tog en hiss upp på ett litet berg till slottet. En otroligt pampig byggnad med utsikt över hela floden nedanför och staden. Dagen efter besökte vi ett museum som handlade om Budapests historia, är egentligen inte något större fan av museum men det var ändå rätt intressant. Alltid roligt att veta lite bakom staden man besöker. Sen tog vi oss vidare till Buda Castle och Markus Kyrkan. Så himla fint! Utsiken där va också helt otrolig. I närheten låg stället "Labyrintus", som förr i tiden var ett fängelse under staden där mannen bakom myterna om Dracula satt fången. Rikigt spännande, men också läskigt.

Är man intresserad av museum så har man gratis inträde till nästan alla i hela Budapest om man köper deras "Budapest Card" för ca 250 SEK. Då åker man gratis buss, tunnelbana, spårvagn, man får rabatt på en massa restauranger, gratis inträden på de flesta museum, rabatt på deras badhus och SPA, gratis sightseeing. Så köp det kortet! Riktigt värt. Går att köpa direkt på flygplatsen samt på alla hotell. Det finns även en mysig park några tunnelbanestationer från vårt hotell, där finns det kända torget Heroes Square, ett zoo, mysiga cafèer osv. Kan tänka mig att parken är jättefin på våren/sommaren när alla blommor och träd slagit ut.

Det bästa tyckte vi var att gå runt, för staden är så vacker i sig. Bara kolla på bilderna nedan. Och det är helt gratis, så vill man bara lära känna staden kostar det absolut ingenting. Man måste inte betala massa dyra pengar för att hitta på något om dagarna.

KedjebronUppe vid slottet, så fin utsikt!Museum, Buda Castle och Markus KyrkanLabyrinternaHeroes Square och stadsparken

Shopping

Jag shoppade inte så mycket i Budapest, men det blev i alla fall lite kläder och souvenirer. Marcus gick däremot loss och köpte en massa fina kläder! Det var inte supersuperbilligt, men ändå betydligt billigare än i Sverige. T.o.m. inne på H&M så när man omvandlade deras ungerska pengar till SEK så var det billigare än i Sverige. Inne på min favoritaffär Reserved (som jag gick loss inne på i Prag) har de en massa fina och lite lyxigare kläder för både killar och tjejer. Jag försökte vara ekonomisk och kollade inte ens på tjejavdelningen, men Marcus fastnade jättemycket för killavdelningen och kom ut med både fina stickade tröjor (bl.a. den mörkblåa han hade på bilden ovanför där vi äter mat) för ca 149-199 kr, en fluga för ca 70kr, t-shirtar, skärp, halsduk osv. Tror allt gick på ca 400-500kr, medan i Sverige hade det lätt blivit över 1000kr.

Vårt hotell låg ca en kvarts gång från shoppinggatan, och den ligger i sin tur knappt 10 min från den kända kedjebron. Och här hittar ni allitfrån små mysiga lokala butiker, små souvenirshopar, mysiga cafèer, restauranger, vanliga affärer såsom H&M, Mango, Zara, New Yorker, och även mina utländska favoriter Reserved och Bershka. Och alla priser va billigare än Sverige.

Shoppinggatan

Övrigt

Som ni nog förstår blev denna resa väldigt billig! 1000kr för flyg för två personer, 500kr för hotell för två personer (3 nätter) och totalt växlade vi 2000kr var. Så HELA resan gick på knappt 3000kr per person. Och vi båda blev förälskade i staden och vill verkligen resa tillbaka dit. Är ni sugna på en mysig weekend nu till våren med antingen sin pojk- eller flickvän, sin bästa vän, kompisgäng eller sin familj, men inte har så mycket pengar. Åk till Budapest! Ni kommer älska det!

Hoppas jag inte glömt något nu.

GODMORGON

Godmorgon på er! Medan min pojkvän fortfarande sover sitter jag med mina kameror, datorn och min externa hårddisk och försöker föra över ALLA bilder på hårddisken. Och sortera dem... Vill tömma kamerorna inför resan så jag är redo för att ta miljontals nya. Älskar att fotografera och föreviga resor och speciella ögonblick. Har uppåt en ca 30.000 bilder på min hårddisk, och jag överdriver inte det minsta. Det jobbiga är att hela tiden sortera dem så jag lätt kan hitta alla. Men som tur är så är jag ganska organiserad och noggran av mig, så har ett speciellt system bland mina bilder haha. Men men, under tiden alla bilder läggs över på mn externa hårddisk ska jag skriva om Budapest! Mat, priser, shopping osv. Hoppas ni uppskattar det.

Morgonens outfit ser ut såhär:

OUTFIT

Igårmorse hade jag och Matilda bestämt att vi skulle prova på ett pass på 24/7, den enda tiden som fungerade för båda var 07.30. Dock när jag vaknade 06.30 och hade bytat om och allt såg jag att hon hade smsat under natten att hon blivit sjuk och inte kunde träna. Jag gillar inte att prova på nya pass själva, men eftersom jag redan var uppe, ombytt och faktiskt pigg, och dessutom var det försent att avboka passet, så jag stack dit ändå. Jag skulle på Body Balance och var sjukt taggad på ett ordentligt träningspass med massa kondition och styrka. Ååh så besviken jag blev. Det var en blandning av yoga, pilates, stretching och balans? Det kanske man kunde listat ut via namnet, men jag var inte alls beredd på det. Så jag kom ut därifrån efter en timme tröttare än jag var förut, inte ett dugg varm och bara besviken. Så jag bokade in mig till ett IndoorWalking-pass senare på kvällen så jag kunde få upp pulsen lite i alla fall.

Och idag ska jag inleda dagen med ännu ett pass! Nämligen GRIT PLYO klockan 12.00. Detta namnet säger mig verkligen ingenting, men tiden passade mig bra så jag får väl chansa haha. Och denna gången ska jag vara beredd på allt! Dock har jag för mig att jag läst någonstans att det ska va ett ganska tufft pass med mycket styrka. Så jag håller tummarna för det!

Här kommer två till bilder på gårdagens outfit. Hade klackar på mig på förmiddagen, men under eftermiddagen bytte jag till Air Max då det var så himla halt ute p.g.a. snön. Igår va helt enkelt en sån dag då både hår och smink blev bra! Har inte alls ofta såna dagar kan jag berätta haha

NEW IN

Tänkte visa lite av det jag köpte idag (plus från Budapest). Blev två slappa t-shirtar från H&M, tänkte att de kommer bli bra i LA. Antingen till shorts när vi går till stranden, eller med smycken och klackar om vi bara ska gå runt i staden. Ska försöka packa så smart jag kan så jag inte tar med en massa onödigt. Tycker en slapp t-shirt till mina levis shorts är snyggt med diskreta smycken och air max. Eller till svarta jeans, en kofta och klackar. T-shirtar är även väldigt enkla att handtvätta så jag kan använda dem flera gånger. Har tagit med mig massa kjolar och fina toppar också, men vissa dagar kan det va skönt att klä sig lite slappare och inte så himla uppklätt hela tiden. Koftan är också från H&M och jag tror att även den får följa med till LA. Det kan va rätt kallt där om kvällarna under januari och februari, och jag det gör mig absolut ingenting sålänge jag inte fryser.

De här mjukisbyxorna köpte jag i Budapest inne på H&M. Har kollat på exakt likadan fleecebyxor hemma i Sverige fast andra färger, dock gillade jag denna färgen mycket mer plus att det var billiga där så jag är glad att jag inte köpte några hemma i Sverige

Grå t-shirt, 99kr

Svart t-shirt, 99kr

Leopardkofta, 149kr

Inneskor, 30kr på REA

SNOW

ASSÅ AAAAHHH, om en vecka drar vi till LA!! Det är helt sinnessjukt snart. Inga ord i världen kan beskriva hur taggad jag är!

Idag ska jag och min pojkvän åka till Emporia för lite shopping. Hoppas jag hittar en massa fint! Vi tänkte även luncha på Jensens Böfhus. Och här nere i Skåne har vi även fått snö och jag är gladare än gladast. Allt är perfekt nu. Började dessutom dagen strax innan 07 med ett träningspass så är pigg och glad nu.