vendelawendt

LUNCH

Det har blivit en hel snabbtmat här i LA. En burgare här, pizza där osv. Så då och då har jag blivit extremt sugen på caesarsallad. Det blir helt enkelt för mycket ibland med massa fettig mat... Och jag måste säga att alla sallader har varit extremt goda! Brukar inte direkt få något sug efter det i Sverige, men här har det kommit då och då. Känns lite bättre när man har balans mellan det nyttiga och det onyttiga.

RUNYON CANYON

Vi hade en otroligt bra fredag igår! Vi var på Universal Studios hela dagen och hade riktigt roligt. Har så sjukt många bilder från igår så jag orkar inte gå igenom alla nu och sortera ut vilka jag ska lägga upp. Så jag tar det en annan dag.

Men i alla fall, idag är det ganska molnigt ute och vi tänkte åka bort till ett naturområde senare idag som heter Runyon Canyon. Los Angeles är omringad av massa fina berg, och överallt finns det naturområden där man kan upp och gå. Och vilken utsikt man har! Så det ska vi göra idag. Passa på att få lite motion och röra på sig när det inte är alldeles för varmt och soligt ute.

Är även sugen på att åka ner till stranden sen och köpa lite färsk frukt. Man köpa det lite överallt här och det är så otroligt i värmen!

BABY BLUE

Måste bara visa min nya topp som jag köpte inne på Forever 21 förra veckan. Är fullkomligt kär i den. De söta volangerna, färgen och öppningen i ryggen. Helt perfekt är den!

BYE BYE

Vi tog ett tidigare tåg hem från San Diego och det ska faktiskt bli skönt att komma "hem". Känner mig verkligen hemma i Los Angeles och har saknat allt med den staden under våra fyra dagar i San Diego.

Vi har ca en timme kvar på tåget, och under tiden tänkte jag visa lite fler bilder från vår lilla resa.

BREAKFAST

Klockan här: 08.00

Godmorgon, vi vaknade för en stund sedan och har precis ätit frukost. Nu ska vi göra oss i ordning och packa ihop allt innan det är dags att checka ut och köra en runda innan vi måste lämna tillbaka bilen. Sedan har vi hela dagen framför oss här i San Diego innan vårt tåg tar oss tillbaka till LA ikväll.

RÄKNAR NER

Jag älskar verkligen detta land och jag har verkligen haft en fantastisk resa. Den absolut bästa i mitt liv! Men trots att jag inte alls vill hem och inte känner någon hemlängtan, så ska det bli otroligt skönt att äntligen få träffa min pojkvän igen. Saknar honom så det gör ont i hela kroppen. Och om 10 dagar kommer vi få träffas igen ❤

VÅR LILLA BIL

Gissa vad vi gjorde idag? Jo hyrde en liten bil! Som jag skrev igår är det fullkomligt värdelöst att vara här utan bil, och vi va riktigt besvikna efter våra två första dagar här i San Diego. Knappt några bussar att ta, inget att göra, downtown som är San Diegos mittpunkt med alla skyskrapor va bara obehaglig att gå runt i, läskiga människor överallt osv. Så idag googlade vi runt lite, hittade en billig biluthyrare och tog bussen dit. Gick in och snackade med dem och en kvart senare hade vi nyckeln i handen till vår lilla nissan. Vi har bilen till imorgon förmiddag, och redan efter idag uppskattar vi San Diego mycket mer! Vi har sett andra delar av staden som vi ALDRIG kunnat ta oss till utan bil, vi tog oss runt snabbt och smidigt, råkade vi hamna fel i ett slumområde så satt vi i all fall inom låsta dörrar och kunde snabbt ta oss förbi.

Efter en hel del körande hittade vi tillslut även motorvägen och den kända bron som tog en över till ön Coronado. Där var hur fint som helst! Och det är en av de kändaste platserna här i San Diego, och enda vägen över är med bil på motorvägen. Eller båt. Så utan vår lilla nissan hade vi aldrig kommit dit. Nu på eftermiddagen körde vi till ett litet shoppingställe och gick runt och kollade i affärer.

Ikväll blir det nog bio för oss. Vi känner att vi har sett allt som finns att se i Downtown, och dessutom kostar parkeringen där. Och det finns inte så mycket annat att göra här om kvällarna om man inte är 21.
Vi funderar på att se filmen Jupiter Ascending, hade varit roligt med tanke på att vi var på röda mattan-premiären av den filmen i Hollywood och fick bland annat se huvudpersonerna Channing Tatum och Mila Kunis. Så hade varit roligt att se själva filmen också.

DOWNTOWN

Klockan här: 19.00

Idag tog vi bussen in till San Diego downtown och gick runt och kollade i lite affärer. Det är riktigt farligt kan jag säga, sååå mycket fint det finns. Vill verkligen ha allt. Nästa gång jag åker till Kalifornien ska jag dubbla min reskassa, endast för shoppingens skull.

Vid lunchtid letade vi upp en Cheesecake Factory för att äta lite. Det har blivit vårat favoritställe här. De har verkligen allt! Supergoda pastarätter, pizzor, rätter med kött, hundratals olika cheesecakes och massa annat. Åker ni nån gång hit MÅSTE ni prova Cheesecake Factory.

Just nu sitter vi på rummet med vars en mocha frappuccino från Starbucks och är helt slut efter dagen. Vi bor lite utanför San Diego så bussarna går inte så sent. Men det gör inte oss nånting för vart man än går stöter man på obehagliga människor, även mitt på dagen. Så vi hade inte direkt vågat vara ute sent på kvällarna oavsett. Önskar att vi hade hyrt en bil, för man är ganska körd både här och i LA utan bil... Bussarna är värdelösa... Och det är bara läskigt folk på bussarna plus det finns ingen info om hållplatser osv, och man är allmänt ganska utsatt om man går på gatorna om kvällarna. Att ha en bil är både säkrare och smidigare på alla sätt. Ska bli skönt att komma tillbaka till LA sen för Lina är så snäll och kör oss överallt för att vi ska slippa gå och ta buss.

Bilder från idag:

UCLA

De två första veckorna som vi var här i LA, var Inteus också här. Och eftersom han är född och uppvuxen här har han en massa kompisar som pluggar på college nu. Så vi fick följa med dem på två olika fester på UCLA college, och herregud vad annorlunda det va jämfört med Sverige. Alla är allmänt mycket socialare här, pratar med alla, intresserad av nya människor och stämningen är så himla härlig. Har pratat med fler främlingar här än jag någonsin gjort i Sverige. Så jag har verkligen haft roligt! Och snacka om att jag och Johanna var fascinerade över de röda muggarna som vi annars bara ser i film. Och det tyckte amerikanerna var väldigt roligt haha.

Är otroligt tacksam över att vi fått bo hos Lina och Inteus. Vi har verkligen inte känt oss som turister den här resan. Vi har fått prova på det amerikanska livet till fullo. Alltifrån kolla på super bowl hemma hos Inteus härliga mexikanska familj, besökt platser som inte är typisk "turistställen" och gå på college-fester. Vilken resa alltså!

INSTAGRAM

vendelawendt @instagram

Följ för att få se fler bilder från mina resor ❤

SAN DIEGO

Klockan här: 19.00

Vi är framme på vårt hotell här i San Diego och sitter just nu på vårt rum. När vi kom fram i eftermiddags gick vi en runda i downtown innan vi tog taxi till hotellet. Sen dess har vi kollat upp bussar, vad vi kan göra i området osv. Nu är det kväll här och vi sitter och kollar på den roliga komedin "Heat" med Sandra Bullock. Vi får se imorgonbitti vad vi hittar på då. Är det fint väder så stannar vi antingen här vid poolen på dagen eller åker till stranden.

Kolla så vacker denna stad är. Vart man än vänder sig och knäpper med kameran så blir bilderna bra.

Här i Kalifornien får man verkligen det bästa av båda världarna. Underbara stränder och stadsliv bland skyskrapor.

SURPRISE

Kommer ni ihåg inlägget jag skrev i lördags om de små överraskningarna som jag skickat till min pojkvän? När vi kom tillbaka till huset senare på dagen stod det ett stort paket utanför dörren adresserad till mig. Blev väldigt chockad och förstod inte något alls. Öppnade det och hittade ett gulligt kort från min pojkvän, en nalle, en liten ask med choklad och en vas med rosor. Ååh så glad jag blev. Världens bästa! ❤

SAN DIEGO

Just nu är klockan 12.01 här i Kalifornien, och jag & Johanna sitter på tåget till San Diego. Vi ska vara där tills på torsdag och det ska bli roligt att få se lite mer av delstaten. Just nu är vi på en hållplats i Anaheim och vi är framme i San Diego om ca två timmar. Jag önskar att vi tog med oss mat för jag känner redan att magen börjar kurra. Dock är jag glad över att vi tog på oss jackor för det är ganska kyligt på tåget.

Jag skriver mer när vi är framme på hotellet!

MARILYN MONROE

Häromdagen svängde vi inom en mysig kyrkogård på väg hem från Beverly Hills. Det är på denna lilla kyrkogård som Marilyn Monroe är begravd på. Pga av alla hjärtans-helgen så var hennes gravplats utsmyckad med ballonger och blommor. Och ni ser den lilla rutan bakom till vänster? Den platsen är redan köpt av Hugh Hefner, playboy-gubben.

Jag brukar bli väldigt illa till mods av kyrkogårdar, men inte den här. Denna var bara vacker och fridfull. Den ligger även gömd mitt i stan omringad av skyskrapor. Vet man inte att den ligger där så är det omöjligt att se den.

SHOPPING

Något som jag fullkomligt älskar med USA är shoppingen. Vart man än går hittar man nya saker som man vill ha. Alltifrån kläder, smink, skor, och väskor. Och det mesta är billigare än i Sverige. Mina favoritbutiker är bland annat Forever 21, Ross, Q och Love Culture. Helt underbart fina saker! Tänkte visa lite av det jag köpt hittills: