vendelawendt

LAST NIGHT

Hej på er! Igårkväll hade vi vår sista dag här i LA och jag och Johanna spenderade den på Beverly Center. Blev faktiskt ingen mer shopping för mig, och det var nog bäst så. På kvällen åt vi middag på ett svenskt ställe som heter Gravlax och det var otroligt gott. Senare blev det en sväng till vårt favoritställe The Grove och såg Will Smiths nya film Focus som hade premiär igår. Otroligt bra!

Kan inte förstå att vi sätter oss på planet tillbaka till Sverige om några timmar. Känns som jag slits sönder inombords bara av tanken... Jag har rest en del under mitt liv, men jag har aldrig fastnat för en stad så mycket som LA. Efter en resa brukar jag oftast känna mig "klar"efteråt. Det var en underbar stad, jag älskade stället men jag känner samtidigt att jag är klar med staden. Det finns inget mer där för mig. Men jag känner mig långtifrån klar i LA... Jag får tänka att om bara 1,5 månad är det dags för mitt nästa äventyr till Australien. Och där kommer jag få flera månader på mig! Har en riktigt bra magkänsla inför nästa äventyr. Tror jag kommer trivas riktigt bra i Perth!

THE GETTY VILLA

När jag kollar igenom alla bilder på kameran blir jag chockad över hur mycket vi har gjort här. När jag ser bilder från första veckan känns det som en evighet sedan.

Vi har försökt googla runt så vi verkligen ska hinna med allt som är värt att se under vår resa. Något som återkom överallt var "The Getty Villa" som är en stor villa och trädgård fylld med konst. Samlaren bakom "The Getty Villa" samlade på sig så mycket att de även fått bygga ett gigantiskt museum uppe bland bergen efter hans död. Varken jag eller Johanna är intresserade av konst, men tyckte ändå det va roligt att ha varit där med tanke på att det är såpass känt här i LA. Så här kommer några bilder:

SUNSET

Några bilder från gårkvällens vackra solnedgång vid stranden. Tycker det är lika roligt varje gång när alla klappar så fort solen försvunnit bakom horisonten. Spelar ingen roll var man är här i LA, det är alltid massor av människor överallt som tittar på solnedgången och alla klappar varje gång. Faktiskt ganska mysigt. Har aldrig varit med om det någon annanstans.

Vi har precis vaknat här borta och om en stund ska jag och Johanna går ner till bilen för att köra till Disneyland! Känner mig som ett barn på julafton och är riktigt taggad inför vår dag där. Lovar att visa en massa bilder imorgon.

THE SANTEE ALLEY

En dag förra veckan när det var rätt dåligt väder åkte vi in till Downtown och The Alley som är ett litet shoppingområde som påminner om en marknad. Där fanns alltifrån billiga kläder, bikinis, kepsar, väskor, skor, smycken, mat osv. Är helt säker på att man kan fynda massor där, men vi var inte så shoppingsugna p.g.a. vädret så vi gick mest igenom lite snabbt bara för att kolla. Men är ni i LA och är ute efter att fynda så är det helt klart värt att kolla in detta område.

BEACH

Idag vaknade vi upp till blå himmel, sol och ca 25 grader. Eftersom vi inte hade några andra planer så bestämde vi oss för att åka ner till stranden igen. Har gjort det en del denna resa. Man får ju passa på medan det är regn och snö i Sverige. Trots att det är "vinter" här så är stränderna rätt fullpackade ändå. Våra första dagar var vi nästan själv på stränderna, men efterhand som graderna ökat har fler och fler tagit sig till stränderna. Enligt Lina, som bott här i 25 år, har det inte varit såhär varmt i februari på flera flera år. Vissa dagar har vi t.o.m. haft 30 grader. Och jag älskar det! Är inte superbrun med tanke på att vi bara dragit ner till stranden någon gång då och då, så brännan har kommit stegvis. Men när jag kollar på bilder från början av resan ser jag verkligen att jag fått färg.

MODO MIO

I förrgår åt vi middag på en liten italiensk restaurang som heter Modo Mio. Den ligger längst med Sunset Boulevard på väg mot havet, och deras Pasta Carbonara är hur god som helst! Det är en av mina favoriträtter, och både jag och Johanna har ätit det en del gånger denna resan. Men carbonaran på den här restaurangen slog alla andra med hästlängder! Så det är ännu ett mat-tips jag har när det kommer till mat i LA.

NEW IN

Har redan visat denna toppen en gång, men tycker att den är så fin så måste bara göra det igen. Den är som sagt från Forever 21 och kostade ca 100kr.

Samtidigt som jag köpte toppen, köpte jag även dessa otroligt fina shorts. Blev helt kär i dem när jag såg dem hänga i affären. Så enkla, stilrena och fina. Väldigt fina att matcha till toppar i lite annorlunda färger. Annars har jag mest mina Levis shorts, och till dem har jag helst vita toppar. Så perfekt med ett par vita shorts också. Älskar spetsen nere vid kanten. Tyvärr såg jag inte förrän efteråt att de va lite smutsiga så har inte velat använda dem än. Men så fort de är tvättade vet jag att de kommer bli en stor favorit.

SHOES

Ja, det här med skor alltså... Har ett litet beroende av skor och tänkte egentligen inte köpa fler här. Men för nån dag sedan hittade jag de här kilklackarna och jag kunde bara inte låta bli. Dock är det de enda par skorna jag köpt under denna resa, och det är faktiskt ganska bra. Under min och min pojkväns resa till Turkiet där vi va en vecka köpte jag tre par skor... Så ett par på fyra veckor är ändå starkt jobbat!

NEW IN

Topp från Forever 21

SUNSET

Igår fick jag och Johanna ta bilen själva under eftermiddagen, så vi körde runt lite. Tittade på den fina solnedgången vid stranden, körde runt lite till och hamnade såklart på ett shoppingcenter. Det blev vår favorit som är Beverly Center och där spenderade vi några timmar. Men jag lyckades hålla mig tillbaka och köpte ingenting alls!

THAI FOOD

Världens godaste thaimat hittar man på Cholanda här i LA som ligger längs med deras Pacific Coast Highway. Ett litet ställe som inte ser mycket ut för världen, men som är en riktig guldgruva när det kommer till thaimat. Vi åt där igårkväll för andra gången, och om ni nån gång åker till LA och har vägarna förbi detta thaiställe kan jag varmt rekommendera soppan Tom Kha och deras currygryta Gang Dang. Och om ni gillar söta drycker så prova deras Thai ice tea.

SEMESTERBILDER

Ja, det här med att ta semesterbilder är inte alltid så lätt... Speciellt om man är två stycken och ibland vill ta nån bild när båda är med. Det är ju bra att det finns självutlösare på kameran, men inte lätt när man är två ska bli bra. Vind som blåser så håret står åt alla håll, man är inte beredd, hinner inte fram i tid innan bilden tas, någon blundar osv. Haha. Och det här med selfies är inte alltid lätt. Tycker det är lite pinsamt att ta offentligt, och ibland om man snabbt ska knäppa en så är det lätt att fokus blir konstigt, bådas huvud inte kommer med, man får inte kameran tillräckligt långt bort så det blir sjuka vinklar lite för nära ansiktet hahah. Det får blir nog att skaffa en selfiepinne eller stativ alltså om man vill få till bra semesterbilder.

Några av våra misslyckade försök:

FUN FACTS ABOUT LOS ANGELES

Klockan här: 12.23

Idag har vi exakt en vecka kvar här i Los Angeles. Och under min tid här har jag lärt mig en del saker om staden som jag inte hade en aning om förut. Så jag tänkte lista lite rolig fakta om Los Angeles:

-Från början hette Los Angeles "El Pueblo de Nuestra Senora Reina de los Angeles sobre el Rio Porciuncula". Stadens ursprungsnamn står fortfarande inristad på en stenstaty längs Olvera Street i Downtown

-På Hollywood-skylten stod det först "Hollywoodland"

-Det kända Walt Disney konserthuset består av stålväggar, och de första väggarna huset byggdes av reflekterade så mycket solstrålar att trottoarerna närmast byggnaden blev så varma att de kom upp i över 60 grader. Den enda bilden jag har på byggnaden är tyvärr den här som jag tog lite fort när vi körde förbi den. Så man ser solen reflekteras i bilrutan...

-Beverly Hills var från början ett område där man odlade bönor

UNIVERSAL STUDIOS

Ja i fredags stack jag och Johanna som sagt till Universal Studios för en heldag där. Vi kom fram ungefär när de öppnade, och tänkte att vi hade massor av tid på oss att göra allt fram till stängning klockan 19. Men herregud vad stor parken är. Vi hann inte med två shower tyvärr, men alla vi såg var så otroligt bra och häftiga. Alla attraktioner/shower var baserade på olika filmer och effekterna var helt otroliga. Vi såg även en del 3D och 4D filmer, och det fanns riktigt häftiga karuseller som endast va visuella med en stor 3D bubbla runt en och en rörande vagn som man satt i. Man stod alltså helt still, men tack vare alla rörelser och 3D skärmen runt en trodde man verkligen att man åkte på riktigt. Helt otroligt!

Vi åkte även genom alla inspelningsplatser och uppbyggda städer som finns där i Hollywood. Alltifrån en liten vilda western-by, ett litet new york, en liten fiskestad osv. Man fick se klipp av en del filmer på en moniter under tiden man åkte, och jag hade sett en del av de filmerna. Hade ALDRIG kunnat gissa när jag såg filmerna att det endast va en uppbyggd stad, och inte inspelat i New York på riktigt.

Min absoluta favoritdel var när vi åkte igenom Fairview på den lilla gatan Wisteria Lane där Desperate Housewives spelats in som är min favoritserie genom tiderna. Blev helt lyrisk när jag såg alla karaktärernas små hus.

Vi träffade även på en massa filmkaraktärer, och trots att vi båda snart är 20 år blev man otroligt nostalgisk när man såg alla "karaktärer" från olika animerade filmer gå omkring i parken.
Vi hade helt enkelt en grym dag, och det var otroligt kul att se alla filmeffekter osv. Har varit på Universal Studios i Paris också och de är så lika, men ändå olika. De olika ställena har fokuserat in sig på olika filmer och både är häftiga på sitt eget sätt, så jag är glad att ha varit på båda.

Nästa vecka funderar vi på att sticka till Disneyland också, men vi får se vad budgeten räcker till.

POWERWALK

Några bilder från vår powerwalk bland bergen igår i Runyon Canyon: